The Council of Europe’s and the European Union’s Attitude Towards Using Pegasus and Similar Spyware and Secret Surveillance in the Members’ States
- Institution: Jan Kochanowski University in Kielce
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9401-5999
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 251-260
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2024.01.18
- PDF: ppk/77/ppk7718.pdf
Public opinion was outraged by information that Pegasus technology, intended to combat terrorism and organized crime, was also used to combat the opposition, surveil political opponents, and influence the outcome of elections in some member states of the Council of Europe and the European Union. These organizations have undertaken studies of these situations and have formulated a number of recommendations to Member States, including Poland. The author analyzed these documents and suggests that even if they are only the so-called “soft law”, the dispositions contained therein should be consistently implemented in accordance with the values of democracy, the rule of law and the protection of human rights. Full implementation of these recommendations by Poland is necessary to improve its image among democratic European countries.
Stosunek Rady Europy i Unii Europejskiej do wykorzystywania Pegasusa i podobnego szpiegującego i tajnej inwigilacji w państwach członkowskich
Opinia publiczna została poruszona informacjami, że technologia Pegasus, przewidziana do zwalczania terroryzmu i przestępczości zorganizowanej, była stosowana również do zwalczania opozycji, inwigilowania przeciwników politycznych, a także wpływania na wynik wyborów w niektórych państwach członkowskich Rady Europy i Unii Europejskiej. Organizacje te podjęły badania tych sytuacji i sformułowały szereg zaleceń do państw członkowskich, m.in. Polski. Autor poddał analizie te dokumenty i sugeruje, że nawet jeśli mają one charakter jedynie tzw. „miękkiego prawa”, to zawarte w nich dyspozycje powinny być konsekwentnie zrealizowane zgodnie z wartościami demokracji, praworządności i ochrony praw człowieka. Pełna realizacja tych zaleceń przez Polskę jest niezbędna dla poprawy jej wizerunku wśród demokratycznych państw Europy.
REFERENCES:
- Barczak-Oplustil A., Behan A., Małecki M., Tarapata S., Zontek W., Pegasus w Polsce: niedopuszczalność nabycia i używania w ramach kontroli operacyjnej określonego typu programów komputerowych, “Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych” 2023, z. 1.
- Di Salvo P., “We Have to act Like our Devices are Already Infected”: Investigative Journalists and Internet Surveillance, “Journalism Practice” 2022, no. 9.
- Feldstein S., R. Youngs R., Pegasus and the EU’s external relations, Brussels 2023.
- Jaskiernia J., The Council of Europe’s Attitude Towards New Challenges for Democracy, the Rule of Law and the Protection of Human Rights, “Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2023, no. 3.
- Kaster S.D., Ensign P.C., Privatized espionage: NSO Group Technologies and its Pegasus spyware, “Thunderbird International Business Review” 2023, no. 3.
- Kotliar D.M., Carmi E., Keeping Pegasus on the wing: legitimizing cyber espionage, “Information, Communication & Society” 2023.
- Marzocchi O., Mazzini M., Pegasus and surveillance spyware, Brussels 2022.
- Matusiak-Frątczak M., Kontrola operacyjna oraz użycie systemu Pegasus w Polsce, “Palestra” 2022, no. 7–8.
- Midebrath H., Europe’s PegasusGate countering spyware abuse, Brussels 2022.
- Rojszczak M., EU Criminal Law and Electronic Surveillance: The Pegasus System and Legal Challenges It Poses, “European Journal of Crime, Criminal Law, and Criminal Justice” 2021, no. 3–4.
- Sartor G., Loreggia A., The impact of Pegasus on fundamental rights and democratic processes: executive summary, Brussels 2023.
- Shankland S., Pegasus Spyware and Citizen Surveillance: Here’s What You Should Know, CNET, 19 July 2022.
standardy demokratyczne tajna inwigilacja democratic standards secret surveillance Pegasus Rada Europy Council of Europe Unia Europejska European Union