Wiceprezes Rady Ministrów jako członek Rady Ministrów

  • Author: Joanna Juchniewicz
  • Institution: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7837-0963
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 11-20
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2024.03.01
  • PDF: ppk/79/ppk7901.pdf

Deputy Prime Minister as a Member of the Council of Ministers

The Vice-Presidents are optional members of the Council of Ministers. Their appointment to the government depends on the Prime Minister and also on coalition arrangements. Under the 1997 Constitution, there was no uniform model for the appointment of deputy presidents of the Council of MinistersThe vice-presidents do not have any independent powers. Pursuant to Article 6 of the Act on the Council of Ministers, the Deputy Prime Minister may direct the work of the Cabinet in the event of the absence or temporary inability of the Prime Minister to perform his/her duties. The vice-president performs the tasks and competences within the scope entrusted to and on behalf of the Prime Minister. In the context of membership of the Council of Ministers, their position is equivalent to that of the other members of the government, and to an analogous extent they have duties and may exercise rights.

Wiceprezesi Rady Ministrów są fakultatywnymi członkami Rady Ministrów. Ich powołanie w skład rządu zależy od Prezesa Rady Ministrów, a także od uzgodnień koalicyjnych. Pod rządami Konstytucji z 1997 r. nie wypracowano jednolitego modelu powoływania wiceprezesów Rady Ministrów. Wiceprezesi nie posiadają żadnych samodzielnych kompetencji. Zgodnie z art. 6 ustawy o Radzie Ministrów wiceprezes RM może kierować pracami gabinetu w przypadku nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków przez premiera. Zadania i kompetencje wiceprezes wykonuje w powierzonym zakresie i w imieniu premiera. Natomiast w kontekście członkostwa w Radzie Ministrów ich pozycja jest równorzędna z pozycją pozostałych członków rządu, w analogicznym zakresie ciążą na nich obowiązki oraz mogą korzystać z praw.

REFERENCES:

  • Bożyk M., Zapewnienie ciągłości w kierowaniu pracami Rady Ministrów pod rządami Konstytucji RP, „Przegląd Sejmowy” 2010, nr 6.
  • Czarny P., Komentarz do art. 147 [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. P. Tuleja, Warszawa 2023.
  • Góralczyk W., Kierownictwo w prawie administracyjnym, Warszawa 2016.
  • Juchniewicz J., Prawnoustrojowy status ministra – członka Rady Ministrów, Toruń 2018.
  • Juchniewicz J., W poszukiwaniu optymalnego modelu Rady Ministrów-100 lat doświadczeń, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2021, nr 4.
  • Leszczyńska K., Tryb pracy Rady Ministrów w latach 1989–2001, „Przegląd Sejmowy” 2006, nr 1.
  • Patyra S., Prawoustrojowy status Prezesa Rady Ministrów w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2002.
  • Skrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2002.
  • Sokół W., Teoretyczne aspekty tworzenia i funkcjonowania rządów koalicyjnych [w:] Rządy koalicyjne w III RP, red. M. Chmaj, Olsztyn 2006.

wiceprezes Rady Ministrów Rada Ministrów rząd koalicyjny Deputy Prime Minister Council of Ministers, coalition government

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart