Important Amendments in Polish Regulation of Freedom of Assembly
- Institution: Uniwersytet Gdański
- Year of publication: 2016
- Source: Show
- Pages: 335-347
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2016.06.18
- PDF: ppk/34/ppk3418.pdf
After the period of transformation in Poland, it was obvious that there is a huge need to secure freedom of assembly to polish nation. The Assembly Act of 1990 was established in result of efforts to reestablish the freedom of assembly, completely lost by Poles after Second World War. This act was constituted an important symbol of regained freedom, and was sufficient to exercise the freedom of assembly in the initial period of rebuilding democracy in our country. After some time, it began to require more and more changes. It ceased to comply with the growing demands of a developing social society. The amendments of Assembly Act was among others the consequence of the sentence of European Court of Human Rights in Strasburg and Polish Constitutional Tribunal. On 14 th of October 2015 the new Assemblies Act was set into force. In this article the Author analyses several significant changes in respect to the rules of organization and course of the assembly introduced in new law and tries to answer the question if that changes should be evaluated positively. The paper contains also an analyze of the newest amendments of law on public assembly, which has been adopted on 13 th December 2016 by Polish Sejm. MP’s have proposed among other to implement new kind of assembly called “cyclical”. Polish President Andrzej Duda filled the motion to Constitutional Tribunal in order to examine its compliance with Constitution.
Najważniejsze zmiany w polskiej regulacji dotyczącej wolności zgromadzeń
Regulacja prawna odnosząca się do konstytucyjnej wolności zgromadzeń w ostatnich latach była przedmiotem krytyki nie tylko wśród społeczeństwa ale również przedstawicieli doktryny. Wielokrotnie nowelizowana ustawa nie wypełniała standardów stawianych państwu demokratycznemu przede wszystkim w zakresie dopuszczalnych ograniczeń oraz procedury notyfikacyjnej. Orzecznictwo polskiego Trybunału Konstytucyjnego jak również Europejskiego Trybunału Praw Człowieka skłoniło polskiego ustawodawcę do pracy nad nową regulacją prawną. W 2015 roku prace te zostały zwieńczone uchwaleniem nowej ustawy prawo o zgromadzeniach. Analiza i ocena zawartych w niej rozwiązań prawnych jest przedmiotem niniejszego opracowania. Autorka przedstawiła również założenia zmiany ustawy uchwalone przez parlament 13 grudnia 2016 r.
REFERENCES:
Literature:
- Bodnar A., Ziółkowski M., Zgromadzenia spontaniczne, “Państwo i Prawo” 2008, Issue 5.
- Czarny P., Naleziński B., Wolność zgromadzeń, Warszawa 1998.
- Juchniewicz J., Kazimierczuk M., Wolności i prawa polityczne w Konstytucji RP z 1997 r., [In:] Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, ed. M. Chmaj, Warszawa 2009.
- OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights, Guidelines on Freedom of Peaceful Assembly, Warsaw–Strasbourg 2010.
- Suski P., Zgromadzenia i imprezy masowe, Warszawa 2007.
- Studziński W., Wolność zgromadzeń i stowarzyszania się [In:] Prawa i wolności I i II generacji, eds. A. Florczak, B. Bolechow, Toruń 2006
- Wróbel A., Wolność zgromadzania się, [In:] Konstytucyjne wolności i prawa w Polsce, t. III,
- Wolności i prawa polityczne, ed. W. Skrzydło, Kraków 2002.
zgromadzenia cykliczne zgromadzenia spontaniczne Prawo o zgromadzeniach z 2015r. wolność zgromadzeń