Wotum zaufania na gruncie Ustawy Zasadniczej RFN z 1949 r. i Konstytucji RP z 1997 r. w kontekście racjonalizacji systemu parlamentarnego obu państw

  • Author: Maciej Pach
  • Institution: Uniwersytet Jagielloński
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 229-258
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2014.01.10
  • PDF: ppk/17/ppk1710.pdf

Vote of confidence in the 1949 Basic Law for the Federal Republic  of Germany and in the 1997 Constitution of the Republic of Poland  in the context of both states’ parliamentary system’s rationalization

The article contains a comparative analysis of the provisions concerning the vote of confidence currently in force in Germany and Poland. The aim of the article is to evaluate the level of the parliamentary system’s rationalization in both countries, as far as the aforementioned legal institution is concerned. The concept of the rationalization of parliamentarism is construed by the author as aiming at political stability and effectiveness by means of properly formed legal tools, through strengthening of the government at the expense of the legislative power. The multifunctional character of the German vote of confidence and, especially, the lack of the chancellor’s obligation to dismiss in case of defeat at the voting on the motion in the parliament, justify the conclusion that the German version of the analyzed institution fulfills the concept of the rationalized parliamentarism more accurately than its Polish counterpart.

Wotum zaufania na gruncie Ustawy Zasadniczej RFN z 1949 r. i Konstytucji RP z 1997 r. w kontekście racjonalizacji systemu parlamentarnego obu państw

Artykuł zawiera porównawczą analizę aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących wotum zaufania w Republice Federalnej Niemiec i Polsce. Cel stanowi ocena poziomu zaawansowania racjonalizacji systemu parlamentarnego w obu tych państwach w zakresie obejmującym analizowaną instytucję prawną. Racjonalizacja parlamentaryzmu rozumiana jest przez autora artykułu jako dążenie za pomocą odpowiednio ukształtowanych środków prawnych do stabilności i efektywności ustroju poprzez wzmacnianie rządu kosztem legislatywy. Wielofunkcyjny charakter niemieckiego wotum zaufania, a zwłaszcza brak obowiązku dymisji kanclerza w razie porażki w głosowaniu nad wnioskiem o wotum zaufania, sprawiają, że niemiecka wersja tej instytucji pełniej niż jej polski odpowiednik realizuje koncepcję parlamentaryzmu zracjonalizowanego.

REFERENCES:

Literature:

  • Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009.
  • Banaszak B., System konstytucyjny Niemiec, Warszawa 2005.
  • Börner B., Der Gesetzgebungsnotstand. Ein Beitrag zu Art. 81 des Bonner Grundgesetzes, „Die Öffentliche Verwaltung” 1950.
  • Bożek M., Instytucja Prezydenta Republiki Federalnej Niemiec, Warszawa 2007.
  • Bücker J., Verbindung der Vertrauensfrage mit einer Gesetzesvorlage. Spaltung des Abstimmungsergebnisses möglich?, „Zeitschrift für Parlamentsfragen” 1972, z. 3.
  • Garlicki L., Parlament a rząd w Republice Federalnej Niemiec, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1978.
  • Grundgesetz – Kommentar. Band II, Artikel 20–82, red. H. Dreier, Tübingen 1998.
  • Grundgesetz – Kommentar. Band III, Art. 70 bis Art. 146, red. I. von Münch, Ph. Kunig, München 1996.
  • Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland, red. D. Hömig, Baden-Baden 2007.
  • Grundgesetz. Kommentar, Band II, Art. 20 bis 82, red. H. von Mangoldt, Ch. Starck, H. Klein, München 2005.
  • Grundgesetz. Kommentar, red. M. Sachs, München 2003.
  • Ipsen J., Staatsrecht I: Staatsorganisationsrecht, München 1997.
  • Kulig A., Rada Ministrów, [w:] Prawo konstytucyjne RP, red. P. Sarnecki, Warszawa 2005.
  • Mojak R., Parlament a rząd w ustroju Trzeciej Rzeczypospolitej Polskiej, Lublin 2007.
  • Patyra S., Prawnoustrojowy status Prezesa Rady Ministrów w świetle Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2002.
  • Pawłowski Sz., Upadek rządu mniejszościowego – analiza porównawcza polskich i niemieckich rozwiązań konstytucyjnych, „Przegląd Sejmowy” 2004, nr 4.
  • Pawłowski Sz., Zagrożenia dla prowadzenia sprawnej polityki przez rząd mniejszościowy – analiza porównawcza polskich i niemieckich rozwiązań konstytucyjnych, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2005, t. XIV.
  • Sarnecki P., Funkcje i struktura parlamentu według nowej Konstytucji, „Państwo i Prawo” 1997, z. 11–12.
  • Schoch F., Der funktionale Zusammenhang zwischen der Vertrauensfrage des Bundeskanzlers und dem parlamentarischen Regierungssystem, „Zeitschrift für Soziale- und Europawissenschaften” 2006, nr 1.
  • Skrzydło W., Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 r., Warszawa 2009.
  • Sokolewicz W., Artykuł 160, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, red. L. Garlicki, Warszawa 2001.
  • Witkowski Z., Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] Prawo konstytucyjne, red. Z. Witkowski, Toruń 2009.

Konstytucja RP z 1997 r. Ustawa Zasadnicza RFN z 1949 r. kanclerz racjonalizacja parlamentaryzmu odpowiedzialność parlamentarna wotum zaufania premier

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart