Konstytucyjna zasada równości wobec prawa w świetle ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych
- Institution: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Legnicy
- Year of publication: 2012
- Source: Show
- Pages: 73-90
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2012.03.04
- PDF: ppk/11/ppk1104.pdf
The constitutional principle of equality before the law under the act on provision of business information
Article describes the constitutional principle of equal rights and equality before the law in relation to the legal regulation adopted by the Law on access to economic and business data exchange. The solutions are normative problem of the investigation and recording of claims in relation to natural and legal persons shall be indicated on the regularization inequality within the same category of entities that are creditors. The author of the example of regulating the conduct of debtors’ register shows the legal unreasonable preference to legal persons and natural persons conducting economic activity relative to individuals not conducting business. The legislature preferential treatment by creditors operating freely in business, who claims to be registered do not need to obtain an enforcement order confirming the existence and enforceability of the debt. Meanwhile, individuals are treated differently in the settlement of their right to demonstrate in the same register their claims. This regulation is unconstitutional solution, because it is inconsistent with the constitutional principle of equal rights.
Konstytucyjna zasada równości wobec prawa w świetle ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych
Artykuł zawiera omówienie konstytucyjnej zasady równości praw i równości wobec prawa na tle regulacji prawnych przyjętych w ustawie o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Przedstawione są rozwiązania normatywne problemu dochodzenia i ewidencjonowania roszczeń w odniesieniu do osób fizycznych i prawnych, wskazuje się na nierówność uregulowania sytuacji prawnej w obrębie tej samej kategorii podmiotów jaką stanowią wierzyciele. Na przykładzie regulacji sposobu prowadzenia rejestru dłużników, autorka wykazuje bezzasadne prawne uprzywilejowanie osób prawnych i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą względem osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Ustawodawca uprzywilejował wierzycieli funkcjonujących swobodnie w obrocie gospodarczym, którzy do zarejestrowania wierzytelności nie muszą uzyskiwać tytułu wykonawczego potwierdzającego fakt istnienia i wymagalność długu. Tymczasem osoby fizyczne w uregulowaniu ich prawa do wykazania w tym samym rejestrze swojej wierzytelności zostały potraktowane odmiennie. Powyższa regulacja stanowi niekonstytucyjne rozwiązanie, niezgodne jest ono bowiem z konstytucyjną zasadą równości praw.
REFERENCES:
Literature:
- Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009
- Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2004
- Bialek T., Marzec A., Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Komentarz, Warszawa 2011
- Chmaj M., Równość wobec prawa i zakaz dyskryminacji, [w:] Konstytucyjne wolności i prawa w Polsce. Zasady ogólne, T. I, red. M. Chmaj, Kraków 2002
- Domagalski M., Dłużnik nie może być bezbronny wobec rejestru, „Rzeczpospolita” z dnia 7 listopada 2011
- Michalska A., Komitet Praw Człowieka – kompetencje, funkcjonowanie, orzecznictwo, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 1994
- Michalska A., Prawa człowieka w systemie prawa międzynarodowego, Warszawa-Poznań 1982
- Skrzydło S., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Kraków 2002
- Wieruszewski R., Prawo do udziału w życiu kulturalnym, [w:] Prawa człowieka, model prawny, red. R Wieruszewski, Warszawa, Wrocław, Kraków 1991
- Wieruszewski R., Zasada równości i niedyskryminacji w świetle orzecznictwa Komitetu Praw Człowieka, „Państwo i Prawo” 2000, z. 4
- Ziembiński Z., Sprawiedliwość społeczna jako pojęcie prawne, Warszawa 1996
udostępnianie informacji gospodarczych zasada równości wobec prawa