Prokuratura w dwudziestoleciu międzywojennym.

  • Author: Przemysław Witkowski
  • Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • Year of publication: 2011
  • Source: Show
  • Pages: 223-239
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2011.02.11
  • PDF: ppk/06/ppk611.pdf

Model of the Polish prosecutor’s office in the interwar period

The article is an attempt to show the fundamental assumptions the model of the Polish prosecutor’s office of the interwar period. On account of ongoing discussions above the need of more further transformations of the institution of the prosecutor’s office in Poland, perhaps it would be useful to reach to the institutions checked in practice. The author is discussing the issue of situating the interwar prosecutor’s office amongst state agencies, principles of its organization and action , scope of its tasks and competence , finishing on the on analysis of the prosecutor’s status. The author is reaching a conclusion that in the discussed model of the prosecutor’s office is occurring a divergence between its theoretical assumptions and functioning in practice. Moreover, main assumption this model, i.e. personal union between the Minister of Justice and the Chief Prosecutor, was rejected by the Polish legislator in the recent time.

Prokuratura w dwudziestoleciu międzywojennym.

Artykuł jest próbą przybliżenia podstawowych założeń modelu polskiej prokuratury okresu międzywojennego. Ze względu na toczącą się dyskusję nad potrzebą dalszych przeobrażeń instytucji prokuratury w Polsce, przydatnym może być sięganie do instytucji prawnych sprawdzonych w praktyce. Autor omawia kolejno kwestię usytuowania prokuratury międzywojennej wśród organów państwowych, zasady jej organizacji i działania, zakres jej zadań i kompetencji, kończąc na analizie statusu prokuratora. Autor dochodzi do wniosku, że w omawianym modelu prokuratury zachodzi rozbieżność między jego założeniami teoretycznymi, a funkcjonowaniem w praktyce. Ponadto, główne założenie tego modelu, tj. unia personalna Ministra Sprawiedliwości i Naczelnego Prokuratora, zostało w niedawnym czasie odrzucone przez polskiego prawodawcę.

REFERENCES:

Literature:

  • Czerwiński A., Ustrój sądów powszechnych, Lwów 1928 
  • Gołąb S., Organizacja sądów powszechnych, Kraków 1938
  • Historia państwa i prawa polskiego, t. II, pod red. F. Ryszki, Warszawa 1962
  • Płaza S., Historia prawa w Polsce na tle porównawczym. Cz. 3. Okres międzywojenny, Kraków 2001
  • Salewicz J., O unifikację faktyczną wymiaru sprawiedliwości, "Głos Sądownictwa" z. 6, 1935
  • Siewierski M., Ustrój prokuratury PRL [w:] Prokuratura PRL w dziesięcioleciu 1950-1960, pod red I. Druskiego, Warszawa 1960
  • Stefański R.A., Prokuratura II Rzeczypospolitej (Zagadnienia ustrojowe), "Przegląd Sądowy" nr 5-6, 1992
  • Waligórski M., Organizacja wymiaru sprawiedliwości, Kraków 1952
  • Włodyka S., Organizacja sądownictwa, Kraków 1959
  • Włodyka S., Organizacja wymiaru sprawiedliwości w PRL, Warszawa 1963
  • Wójcik L., Jeszcze o unifikacji wymiaru sprawiedliwości, "Głos Sądownictwa" z. 12, 1935

status prokuratora organy państwowe prokuratura

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart