Konstytucyjne prawo do informacji o ochronie środowiska na tle standardów międzynarodowych

  • Author: Justyna Węgrzyn
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • Year of publication: 2011
  • Source: Show
  • Pages: 207-232
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2011.03.11
  • PDF: ppk/07/ppk711.pdf

Constitutional right to environmental information  on the background of international standards

Information about the environment and activities affecting the state for many years were not made public. That situation has changed what was related to the implementation of the principle of openness. Currently, access to information on environmental protection and more often he is placed on an equal footing with other human rights. Permanent progress in this direction is visible both at national and international level. In this first crucial plays the Constitution, and strictly article 74 paragraph 3. In the latter, the obligations under international agreements (Aarhus Convention) and with EU law (Directive 2003/4/EC). The analysis shows that plane, that the commitments that occur on its background overlap (This is about the Aarhus Convention and Directive 2003/4/EC). There is no doubt raised as one of the primary purposes of the adoption by the Europe- an Parliament and Council Directive 2003/4/EC of the European Union was to adapt EU legislation to the Convention. Having regard to these acts can say that they are confirmation of the principle of openness, which is one of the instru- ments for environmental protection. The cause of their realization of the right to environmental information is becoming increasingly effective because their provisions provide for taking appropriate measures for implementing this law.

Konstytucyjne prawo do informacji o ochronie środowiska na tle standardów międzynarodowych

Informacje na temat środowiska i działań wpływających na jego stan przez wiele lat nie były jawne. Sytuacja ta uległa jednak zmianie co związane było z wdrożenie zasady jawności. Obecnie dostęp do informacji o stanie i ochronie środowiska coraz częściej stawiany jest na równi z innymi prawami człowieka. Permanentny postęp w tym kierunku widoczny jest zarówno w płaszczyźnie krajowej jak i międzynarodowej. W tej pierwszej kluczowe znaczenie odgrywa Konstytucja, a ściśle art. 74 ust. 3. W tej drugiej, zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych (Konwencja z Aarhus) jak i z prawa unijnego (dyrektywa 2003/4/WE). Z przeprowadzonej analizy tej płaszczyzny wynika, że zobowiązania zachodzące na jej tle pokrywają się ze sobą (chodzi tu o Konwencję z Aarhus i dyrektywę 2003/4/WE). Nie budzi to żadnych wątpliwości skoro jednym z podstawowych celów przyjęcia przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej dyrektywy 2003/4/WE było dostosowanie prawa unijnego do niniejszej Konwencji. Mając na względzie wymienione akty prawne można stwierdzić, że są one potwierdzeniem zasady jawności, która jest jednym z instrumentów ochrony środowiska. Za ich przyczyną realizacja prawa do informacji o środowisku staje się coraz to bardziej efektywna bowiem ich postanowienia przewidują podejmowanie odpowiednich środków służących urzeczywistnianiu tego prawa.

REFERENCES:

Literature:

  • Boć J., Konstytucje Rzeczypospolitej oraz Komentarz do Konstytucji 1997 r., Wrocław 1998
  • Boć J., Samborska-Boć E., Z rozwoju koncepcji ochrony środowiska, [w:] J. Boć, K. Nowacki, E. Samborska-Boć, Ochrona Środowiska, Wrocław 2008
  • Bukowski Z., Prawo międzynarodowe a ochrona środowiska, Toruń 2005
  • Bukowski Z., Prawo ochrony środowiska Unii Europejskiej, Warszawa 2007
  • Ciechanowicz-McLean J., Bukowski Z., Rakoczy B., Prawo ochrony środowiska – komentarz, Warszawa 2008
  • Ciechanowicz-McLean J., Międzynarodowe prawo ochrony środowiska, Warszawa 2001
  • Jabłoński M., Wygoda K., Konstytucyjne uprawnienia jednostki w sferze informacyjnej [w:] Sześć lat Konstytucji RP. Doświadczenia inspiracje, pod red. L. Garlickiego, A. Szmyta, Warszawa 2003
  • Jabłoński M., Wygoda K., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wrocław 2002
  • Jendrośka J., Bar M., Prawo ochrony środowiska, Wrocław 2005
  • Jendrośka J., Konwencja z Aarhus 1998 r., jako międzynarodowa gwarancja praw społeczeństwa w ochronie środowiska, [w:] Administracja publiczna w państwie prawa. Księga jubileuszowa dla Prof. Jana Jendrośki w osiemdziesiątą rocznicę urodzin i pięćdziesięciolecie pracy naukowej, Acta Universitatis Wratislaviensis, No 2145, Prawo CCLXVI, Wrocław 1998
  • Jendrośka J., Radecki W., Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska z komentarzem, Wrocław 1999
  • Kunicka-Michalska B., Społeczność międzynarodowa wobec ochrony prawnej środowiska, [w:] Ekologia społeczna i współpraca międzynarodowa, pod red. B. Kunickiej-Michalskiej, Warszawa 1992
  • Lang J., Opinia prawna na temat rządowego projektu ustawy o postępowaniu w sprawie ocen oddziaływania na środowisko oraz o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie (Druk Sejmowy 1616), „Biuro Studiów i Ekspertyz, Materiały i Dokumenty” luty 2000, nr 282
  • Nowacki K., W kwestii regulacji dostępu do informacji o środowisku i jego ochronie, [w:] Księga Jubileuszowa Profesora Marka Mazurkiewicza – Studia z dziedziny prawa finansowego, prawa konstytucyjnego i ochrony środowiska, pod red. R. Mastalskiego, Wrocław 2001
  • Przybysz P. T., Konwencja o odpowiedzialności cywilnej za szkodę w środowisku wynikającą z działalności niebezpiecznej dla środowiska, „Prawo i Środowisko” 1999, 1 (17)
  • Pyć D., Dostęp do informacji, [w:] Ochrona środowiska, pod red. Z. Brodeckiego, Warszawa 2005
  • Winczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2000

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart