State control in the Second Polish Republic

  • Author: Joanna Juchniewicz
  • Institution: The Department of Constitutional Law of the Faculty of Law and Administration of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7837-0963
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 177-185
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2018.06.15
  • PDF: ppk/46/ppk4615.pdf

The outbreak of World War I also brought hopes that the oppressed Polish state would finally regain its independence. These hopes came to life in 1918, but with the regaining of independence the arduous process of reconstruction of the organisational fabric of the state had to be initiated. The Supreme Office of State Audit (NIKP) was created by the Decree of the Provisional Head of State issued on 7 February 1919. After two years on 17 March 1921 the Constitution of the Republic of Poland was enacted, where in Art. 9 it was envisaged to establish the Supreme Audit Office [hereinafter NIK] established as a body responsible for auditing the entire state administration in terms of finance, examining the closing of state accounts, submitting to the Sejm a motion to grant or refuse to grant discharge to the Government on an annual basis.. Normative acts stipulating audit authorities in the Second Polish Republic constituted a considerable step forward in the development of mechanisms for the control over public funds carried out by qualified bureaucratic apparatus.

Kontrola Państwowa w II RzeczypospolitejWybuch I wojny światowej niósł ze sobą nadzieje na odzyskanie przez zniewolone państwo polskie niepodległości. Nadzieje te ziściły się w 1918 roku, ale wraz z odzyskaniem niepodległości rozpoczął się żmudny proces odbudowy tkanki organizacyjnej państwa. Dekterem Tymczasowego Naczelnika Państwa z 7 lutego 1919 r. została utworzona Najwyższa Izba Kontroli Państwa. Po dwóch latach działalności doszło do uchwalenia 17 marca 1921 r. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, która w art. 9 przewidywała utworzenie Najwyższej Izby Kontroli, powołanej do kontroli całej administracji państwowej pod względem finansowym, badania zamknięć rachunków Państwa, przedstawiania corocznie Sejmowi wniosku o udzielenia lub odmowę udzielanie Rządowi absolutorium. Akty normatywne statuujące organy kontroli w II Rzeczypospolitej stanowiły znaczący krok w rozwoju mechanizmów kontrolowania środków publicznych przez wykwalifikowany aparat urzędniczy.

 

REFERENCES:

Literature:

  • Jagielski J., Kompetencje Prezesa i Kolegium NIK, “Kontrola Państwowa” 2014, No.specjal.
  • Juchniewicz J., Absolutorium jako realizacja funkcji kontrolnej Sejmu, Olsztyn 2010.
  • Komarnicki W., Polskie prawo polityczne, Warszawa 2008.
  • Sylwestrzak A., Historia Najwyższej Izby Kontroli i jej miejsce w Konstytucji, “Kontrola Państwowa” 2010, No. special.
  • Szawłowski R., Najwyższe państwowe organy kontroli II Rzeczypospolitej, Warszawa 2004.

the Supreme Audit Office state control

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart