Dyskryminacja w zakresie dostępu do informacji publicznej a widzialność stron internetowych administracji

  • Author: Dominika Kuźnicka
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 175-194
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2017.04.09
  • PDF: ppk/38/ppk3809.pdf

Discrimination in access to public information and the visibility of websites administration

Access to public information is a right that on the basis of the Constitution provides each citizen, and on the basis of the Law on Access to Information publicznej – to everyone irrespective of their citizenship by him. Both the Law on Access to Public Information and its accompanying regulation indicate what conditions must meet the website of the public authority, that it can be considered as a Public Information Bulletin. The parties are often not adapted to the needs of people with disabilities or digitally excluded. It seems that in this case we can speak of a restriction of their right to access to public information. To overcome the barriers that previously existed for access to public information of persons with disabilities, established a series of regulations aimed at ensuring web accessibility for people with disabilities. At the same time it seems that the measures taken are not sufficient or are not sufficiently used and do not provide full accessibility of public administration websites visually impaired and partially sighted.

Dyskryminacja w zakresie dostępu do informacji publicznej a widzialność stron internetowych administracji

Dostęp do informacji publicznej jest prawem, które na gruncie Konstytucji RP zapewnia się każdemu obywatelowi, a na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej – każdemu niezależnie od posiadanego przez niego obywatelstwa. Zarówno ustawa o dostępie do informacji publicznej jak i towarzyszące jej rozporządzenia wskazują, jakie warunki powinna spełnić strona internetowa organu administracji publicznej, aby można ją było uznać za Biuletyn Informacji Publicznej. Jednocześnie strony te często nie są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych czy cyfrowo wykluczonych. Wydaje się, że w takim przypadku można mówić o pewnym ograniczeniu ich prawa do dostępu do informacji publicznej. Aby zniwelować bariery, jakie dotychczas funkcjonowały w zakresie dostępu do informacji publicznej osób niepełnosprawnych, ustanowiono szereg regulacji prawnych, których celem jest zapewnienie dostępności stron internetowych osobom niepełnosprawnym. Jednocześnie wydaje się, że podejmowane działania nie są wystarczające, bądź nie są w wystarczający sposób stosowane i nie zapewniają w pełni dostępności stron internetowych administracji publicznej osobom niedowidzącym i słabo widzącym.

REFERENCES:

Literature:

  • Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012.
  • Bernaczyk M., Jabłoński M., Wygoda K., Biuletyn informacji publicznej. Informatyzacja administracji, Wrocław 2005.
  • Bernaczyk M., Obowiązek bezwnioskowego udostępniania informacji publicznej, Warszawa 2008.
  • Bernaczyk M., Prawo do informacji publicznej w Polsce i na świecie, Warszawa 2014.
  • Dalka-Noga M., Biuletyn Informacji Publicznej jako forma dostępu do informacji publicznej, „Studia Iuridica Toruniensia”, t. XIII, http://apcz.pl/czasopisma/index.php/SIT/article/view/SIT.2013.015/3325.
  • Garlicki L., Uwagi do art. 32, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. III, red. L. Garlicki, Warszawa 2002.
  • Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2002.
  • Kamińska I., Rozbicka-Ostrowska M., Komentarz do art. 8 ustawy o dostępie do informacji publicznej, [w:] I. Kamińska, M. Rozbicka-Ostrowska, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Warszawa 2016.
  • Panek T., Czapiński J., Wykluczenie społeczne, [w:] Diagnoza społeczna 2013: warunki i jakość życia Polaków red. J. Czapiński, T. Panek, Warszawa 2013.
  • Polański P., Obowiązek zapewnienia dostępności zawartości stron internetowych osobom niedowidzącym, „Monitor Prawniczy” 2016, nr 20.
  • Sitniewski P., Komentarz do art. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, [w:] P. Sitniewski, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wrocław 2011.
  • Stawicka A., Wykluczenie cyfrowe w Polsce, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/133/plik/ot-637_internet.pdf.
  • Szustakiewicz P., Pojęcie informacji publicznej, [w:] Dostęp do informacji publicznej. Praktyczne wskazówki w świetle obowiązujących przepisów i orzecznictwa, red. P. Szustakiewicz, Warszawa 2014.

interoperacyjność niepełnosprawność wykluczenie cyfrowe dostęp do informacji informacja

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart