The Worth of the Priceless, and the Price of the Worthless: Does the Modern Art Market Affect the Freedom of Artistic Creativity?

  • Author: Anna Młynarska-Sobaczewska
  • Institution: Polish Academy of Sciences
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3029-2836
  • Year of publication: 2020
  • Source: Show
  • Pages: 501-512
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2020.05.36
  • PDF: ppk/57/ppk5736.pdf

The text presents some features of the contemporary art market and a few specific issues related to the valuation and circulation of works of art. The specificity of the art market, the role of experts and intermediaries, difficulties in valuing works of modern art, have an impact on the scope and content of the protection of moral and material interests resulting from artistic production, the scope and content of freedom of artistic creativity. Processes of valuing artworks bring questions on the necessity of the introduction of regulatory mechanisms to increase the transparency of transactions, in order to protect the value of works of art and the freedom of artistic creativity.

Wartość bezcennego i cena bezwartościowego. Czy rynek sztuki współczesnej wpływa na wolnośc twórczości artystycznej?

Artykuł prezentuje kilka cech współczesnego rynku sztuki związanych z ewaluacją i obrotem dziełami sztuk pięknych. Specyfika rynku sztuki, zwłaszcza rola ekspertów i pośredników w obrocie, w świetle trudności w miarodajnej ocenie wartości dzieł sztuki współczesnej mają wpływ na zakres i treść ochrony interesów osobistych i majątkowych twórców, a w konsekwencji - zakres i treść wolności twórczości artystycznej. Procesy wyceny dzieł sztuki uzasadniają tezę o konieczności wprowadzenia mechanzmów regulacyjnych w celu zwiększenia transparentności transakcji w celu ochrony wartości dzieł sztuki i wolności twórców, jak też zagwarantowania pozostałym uprawnionym dostępu do efektów pracy artystycznej.

REFERENCES:

  • Ackerman K., Art market regulation: why it is badly needed, Appraisal, Art Market & Investing, Authentication, Forgery & More, The Ackerman Blog, 2018 (online).
  • Annuka J., Shaping the practices - role of different actors within the context of contemporary art market 2006.
  • Bialynicka-Birula J., Cultural Policy on the Art Market in Poland, 2009 EAEPE Annual Conference (European Association for Evolutionary Political Economics), 6-8 November 2009, University of Amsterdam, Amsterdam (online).
  • Biłgorajski A., Doktryna „wolnego rynku idei”: geneza, ewolucja oraz praktyczne zastosowanie, “Z Dziejów Prawa” 2011, No. 4.
  • Cultural Heritage, Cultural Rights, Cultural Diversity. New Developments in International Law, Studies in Intercultural Human Rights, vol. 4, eds. S. Borelli, F. Lenzerini, Brill 2012.
  • Czapliński P., Preface, [in:] J.F. English, Ekonomia prestiżu, Warszawa 2013.
  • English J., The Economy of Prestige. Prizes, Awards and the Circulation of Cultural Value, Harvard 2005.
  • Hewison R., Commentary 1: Looking in the wrong place, “Cultural Trends” 2002, No. 12.
  • Ivey B., Art. Inc.: How Greed and Neglect Have Destroyed Our Cultural Rights, Berkeley 2008.
  • Jakubowski A., State Succession in Cultural Property, Oxford 2015.
  • Khaire M., Culture and Commerce/The Value of Entrepreneurship in Creative Industries, Stanford 2017.
  • Kinsella E., ‘Something Is Rotten in the State of Denmark’: Collector Sues JeffKoons and Gagosian for Failure is Deliver Promised Sculptures, 2018 (online).
  • Kinsella E., US Art Dealers May Soon Be Subject to Government Financial Regulation. The art world has been put on high alert with news of new government oversight 2018 (online).
  • Konigsberg E., The Trials of Art Superdealer Larry Gagosian, Profile, 2013 (online).
  • Kroeber A.L., Kluckhohn C., Culture. A Critical Review of Concepts and Definitions, Cambridge 1952.
  • Marsh J., JeffKoons, art dealer running Ponzi scheme, 2018 (online).
  • Młynarska-Sobaczewska A., Right to culture, Warsaw 2018.
  • O’Brien D., Report: Measuring the value of culture: a report to the Department for Culture Media and Sport 2010 (online).
  • Pratt A., Cultural industries and public policy, “International Journal of Cultural Policy” 2005, No. 11(1).
  • Reeves A.M., Measuring the economic and social impact of the arts: A review, London 2002.
  • Schneider T., 3 Ways the Art Industry Is Still Resisting Change - and Why the Market Is Doomed If It Doesn’t Catch Up, 2018 (online).
  • Schneider T., The Gray Market: Why Congressional Regulation Would Be a Gut Punch to Most American Art Dealers (and Other Insights), 2018 (online).
  • Scott C., Exploring the evidence base for museum value, “Museum Management and Curatorship” 2015, No. 24.
  • Selwood S., Making a difference: The cultural impact of museums, London 2010 (online).
  • [Throsby D., Economics and culture, Cambridge 2001.
  • Watson C., Buying a fake at auction, who is responsible?, 2015 (online).

prawo dostępu do życia kulturalnego wolność twórczości artystycznej right to cultural life freedom of artistic creativity

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart