Interwencja poselska - instytucja konieczna, zbędna czy szkodliwa? Próba udzielenia odpowiedzi

  • Author: Krzysztof Wygoda
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0997-5512
  • Author: Dariusz Wasiak
  • Institution: Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6057-7475
  • Year of publication: 2021
  • Source: Show
  • Pages: 313-324
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.04.19
  • PDF: ppk/62/ppk6219.pdf

Parliamentary intervention – a necessary, superfluous or harmful institution? An attempt to answer

The aim of the article is to point out doubts about the model assumptions and the functioning of the right to parliamentary intervention. As part of the solutions adopted in the Constitution of the Republic of Poland (including the requirement to represent the nation under a free mandate and the principle of the separation of powers) any actions taken by representatives of power in the individual and not public interest, allowing interference (or informal pressure) in the normatively defined mechanisms or procedures of decision-making (by public authorities, and even more so in the field of business), can be seen as a threat to the standards of a democratic rule of law. The authors outlining potential threats postulate changes leading to the limitation or abolition of the institution of parliamentary intervention.

Celem artykułu jest wskazanie wątpliwości dotyczących założeń modelowych i funkcjonowania prawa do interwencji poselskiej. W ramach przyjętych w Konstytucji RP rozwiązań (obejmujących m.in. wymóg reprezentacji narodu w ramach mandatu wolnego oraz zasadę podziału władzy) wszelkie działania podejmowane przez przedstawicieli władzy w interesie indywidualnym a nie publicznym, pozwalające na ingerencję (czy nieformalne naciski) w normatywnie zdefiniowane mechanizmy lub procedury podejmowania decyzji (przez ograny władz publicznych, a tym bardziej w sferze biznesu), mogą być postrzegane jako zagrożenie dla standardów demokratycznego państwa prawa. Autorzy zarysowując potencjalne zagrożenia postulują zmiany prowadzące do ograniczenia lub zniesienia instytucji interwencji poselskiej.

REFERENCES:

  • Grajewski K., Status prawny posła i senatora, Warszawa 2016.
  • Grajewski K., Stelina J., Uziębło P., Komentarz do ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, Warszawa 2014.
  • Kraluk W., O mandacie przedstawicielskim w aspekcie politycznym, „Gdańskie Studia Prawnicze” t. XXXI, Gdańsk 2014.
  • Mojski W., Wykonywanie mandatu parlamentarnego przez adwokatów i radców prawnych w Polsce. Wybrane zagadnienia ustrojowe, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, nr 1 (53).
  • Olszówka M., Czego potrzebuje poseł, by właściwie sprawować mandat?, [w:] Mandat przedstawicielski w teorii, prawie i praktyce poselskiej, red. nauk. M. Kruk, Warszawa 2013.
  • Pisz M., Mandat przedstawicielski w polskiej tradycji ustrojowej i we współczesnym polskim prawie konstytucyjnym, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2013, nr 3 (15).
  • Rost A., Suchocka H., Status prawny posła na sejm PRL (w świetle nowych regulacji prawnych), „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1986, r. XLVIII, z. 3.
  • Szymanek J., Mandat parlamentarny (reinterpretacja ujęć klasycznych), „Przegląd Sejmowy” 2010, nr 5 (100).
  • Szymanek J., Zasada reprezentacji w nowej i ponowoczesnej polityce. Zagadnienia do dyskusji, „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2014, nr 17.
  • Uziębło P., Komentarz do art. 20., [w:] Komentarz do regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, red. nauk. A. Szmyt, Warszawa 2018.
  • Zaleśny J., Konstrukcja mandatu parlamentarnego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, [w:] Mandat przedstawicielski w teorii, prawie i praktyce poselskiej, red. nauk. M. Kruk, Warszawa 2013.

representative parliamentary mandate information rights parliamentary intervention mandat przedstawicielski prawa informacyjne interwencja poselska

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart