Zakaz zgromadzeń w Polsce w okresie stanu epidemii a odpowiedzialność karna
- Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernia w Toruniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9122-4883
- Year of publication: 2021
- Source: Show
- Pages: 163-173
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.05.12
- PDF: ppk/63/ppk6312.pdf
The ban on assemblies in Poland during the epidemic and criminal liability
During the 16 months of the epidemic threat, and then the state of the epidemic, the executive authority introduced restrictive restrictions in the area of freedom of assembly, periodically forbidding them completely. Regardless of the bans introduced, during the indicated period, there were numerous protests and demonstrations triggered by the lockdown, government policy or the judgment of the Constitutional Tribunal of October 22, 2020. The author tries to answer the question whether the bans and restrictions introduced by the executive met the constitutional standard, and if not, whether the behavior of organizers or participants of assemblies constituting the implementation of their constitutional freedoms could fulfill the criteria of specific offenses or crimes. For this purpose, the author analyzes, inter alia, judgments of common courts, as well as the judgment of the Supreme Court of July 1, 2021.
Na przestrzeni 16 miesięcy stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii władza wykonawcza wprowadzała restrykcyjne ograniczenia w sferze wolności zgromadzeń, okresowo całkowicie ich zakazując. Niezależnie od wprowadzanych zakazów we wskazanym okresie dochodziło do licznych protestów i demonstracji wywoływanych lockdownem, polityką władzy, czy wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 22 października 2020 r. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie czy wprowadzane przez władzę wykonawczą zakazy i ograniczenia w zakresie organizowania lub udziału w zgromadzeniach spełniały standard konstytucyjny, a jeśli nie, to czy zachowania organizatorów lub uczestników zgromadzeń stanowiące realizację ich konstytucyjnych wolności mogły wypełniać znamiona określonych wykroczeń lub przestępstw. W tym celu Autorka analizuje m.in. orzeczenia sądów powszechnych, a także wyrok Sądu Najwyższego z 1 lipca 2021 r.
REFERENCES:
- Budyn-Kulik M., Art. 54, [w:] Kodeks wykroczeń. Komentarz, red. P. Daniluk, Warszawa 2019.
- Florczak-Wątor M., Niekonstytucyjność ograniczeń praw i wolności jednostki wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19 jako przesłanka odpowiedzialności odszkodowawczej państwa, „Państwo i Prawo” 2020, nr 12.
- Liszewska A., Rakowska-Trela A., Skomerska-Muchowska I., Górski M., Stanowisko w sprawie prawnych uwarunkowań dopuszczalności stosowania art. 165 Kodeksu karnego wobec protestujących biorących udział w zgromadzeniach o charakterze politycznym w czasie stanu epidemii wirusa SARS-CoV-2, https://monitorkonstytucyjny.eu/wp-content/uploads/2020/11/Stanowisko_protesty-a-art-165-ar-1-pkt-1-kk.pdf.
- Małecki M., Legalne zgromadzenie to nie zagrożenie: analiza w kontekście art. 165 Kodeksu karnego, https://www.dogmatykarnisty.pl/2020/10/legalne-zgromadzenie-to-nie-zagrozenie.
- Wróblewski M., Wolność zgromadzeń w czasie epidemii, Warszawa 2020.
the Constitution of the Republic of Poland criminal law assemblies spontaneous assemblies coronavirus Konstytucja RP prawo karne zgromadzenia zgromadzenia spontaniczne koronawirus