Pedagogika jako metafora ustrojodawstwa

  • Author: Piotr Szreniawski
  • Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3448-0298
  • Year of publication: 2021
  • Source: Show
  • Pages: 489-498
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.05.38
  • PDF: ppk/63/ppk6338.pdf

Pedagogy as a metaphor for constitution-making

In the doctrine of constitutional law, metaphors appear in many analytic works. Pedagogy can be used as a metaphor for constitution-making because of many similarities between the teaching process and the formation of constitutional law. One should recognize the great role of learning in the process of creating legal regulations. The pedagogical impact of law includes influencing the behaviour of individuals and of the society.

W doktrynie prawa konstytucyjnego metafory pojawiają się w wielu analizach rozwiązań ustrojowych. Pedagogika może być używana jako metafora ustrojodawstwa ze względu na liczne podobieństwa między procesem nauczania i tworzeniem ustroju państwa. Dostrzegać należy dużą rolę uczenia się w procesie tworzenia przepisów prawa. Oddziaływanie pedagogiczne prawa obejmuje wpływanie na zachowania poszczególnych osób i społeczeństwa.

REFERENCES:

  • Algero M.G., The Sources of Law and the Value of Precedent: A Comparative and Empirical Study of a Civil Law State in a Common Law Nation, „Louisiana Law Review” 2005, t. 65, nr 2.
  • Arystoteles, Etyka nikomachejska, Warszawa 1982.
  • Awla H.A., Learning Styles and Their Relation to Teaching Styles, „International Journal of Language and Linguistics” 2014, t. 2, nr 3.
  • Botha E., Why metaphor matters in education, „South African Journal of Education” 2009, t. 29.
  • Budaev E.V., Chudinov A.P., Trubina G., Conceptual Metaphor in Educational Discourse, „Biosciences Biotechnology Research Asia” 2015, vol. 12(1).
  • Carter S., Pitcher R., Extended metaphors for pedagogy: using sameness and difference, „Teaching in Higher Education” 2010, t. 15, nr 5.
  • Dudak A., Istota i znaczenie edukacji prawnej w kształtowaniu społeczeństwa otwartego, „Przegląd Pedagogiczny” 2014, nr 2.
  • Ebbesson J., Law, Power and Language: Beware of Metaphors, „Scandinavian Studies in Law” 2008, t. 53.
  • Elster J., Forces and Mechanisms in the Constitution-Making Process, „Duke Law Journal” 1995, t. 45.
  • Freire P., Pedagogy of the opressed, Continuum, Nowy Jork-Londyn, 2005.
  • Gemel A., Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy, „Nauki o wychowaniu. Studia interdyscyplinarne” 2016, nr 1.
  • Gill L., Law, Metaphor, and the Encrypted Machine, „Osgoode Hall Law Journal” 2018, t. 55 nr 2.
  • Hinchliffe G., Education or Pedagogy?, „Journal of Philosophy of Education” 2001, vol. 35, nr 1.
  • Imamović A., Metaphor and metonymy in legal texts, „Jezikoslovlje” 2013, t. 14, nr 2-3.
  • Khedkar P.D., Nair P., Transformative Pedagogy: A Paradigm Shiftin Higher Education, 3rd International Conference on Multidisciplinary Research & Practice, 2016, t. IV, nr 1.
  • Kopaczyńska I., Pedagogiczna kategoria błędu. Teoretyczne konteksty - praktyczne inspiracje dla edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2020.
  • Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach, Warszawa 2013.
  • Korybski A., Wykładnia przepisów prawa stanowionego w anglosaskim porządku prawnym (wybrane zagadnienia), „Studia Iuridica Lublinensia” 2016, t. XXV, nr 3.
  • Kubik A., Przykład. Dydaktyczny składnik ustawodawstwa - Studium empiryczne, Toruń 2006.
  • LakoffG., Johnson M., Metaphors We Live By, Chicago-Londyn 1980.
  • Lay T.C., The Curricular and Pedagogic Creativity of Summerhill School, and Related Reflection on the Teaching in Singapore, „Journal of Education and Human Development” 2014, t. 3, nr 2.
  • Lewans M., Administrative Constitutionalism and the Unity of Public Law, „Osgoode Hall Law Journal” 2018, t. 55, nr 2.
  • Macdonald R.A., Three Metaphors of Norm Migration in International Context, „Brooklin Journal of International Law” 2009, t. 34, nr 3.
  • Ochmański J.W., Teoria sytuacjonizmu w zastosowaniu - Prusy i Rzesza przed Trybunałem Państwa, Poznań 2020.
  • Pankowska D., Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, Lublin 2010.
  • Pietrzyk-Reeves D., Podstawy zgody i dyskursu publicznego w koncepcji umowy społecznej Jana Jakuba Rousseau, „Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa” 2011, t. 3.
  • Piorunek M., Nauczyciel-wychowawca (nie)wspierający ucznia - o znaczeniu nauczycielskich kompetencji społecznych, Poznań 2020.
  • Pohl Ł., Struktura normy sankcjonowanej w prawie karnym, Poznań 2007.
  • Schulz R., Całość i struktura jako kategorie systemowego oglądu edukacji, Kraków 2020.
  • Shah R.K., Conceptualizing and Defining Pedagogy, „IOSR Journal of Research & Method in Education” 2021, t. 11, nr 1.
  • Smith M.R., Levels of Metaphor in Persuasive Legal Writing, „Mercer Law Review” 2007, t. 58, nr 3.
  • Soete L., Innovation, Technology and Productivity: Why Europe Lags Behind the United States and Why Various European Economies Differ in Innovation and Productivity, [w:] The Network Society. From Knowledge to Policy, red. M. Castells, G. Cardoso, Washington 2005.
  • Solove D.J., Privacy and Power, „Computer Databases and Metaphors for Information Privacy” 2001, t. 53.
  • Stadniczeńko S.L., Zamelski P., Pedagogika prawa - Pomoc w zrozumieniu prawa i sensu życia, Warszawa 2020.
  • Watkins C., Mortimore P., Pedagogy: What Do We Know?, [w:] Understanding Pedagogy and its impact on learning, red. P. Mortimore, Londyn 1999.

pedagogy constitution-making Law metaphor pedagogika ustrojodawstwo prawo metafora

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart