Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z 28 listopada 2019 r., sygn. akt III CSK 275/17
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5740-1815
- Year of publication: 2021
- Source: Show
- Pages: 599-607
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.05.49
- PDF: ppk/63/ppk6349.pdf
Gloss to the Decision of the Supreme Court of 28 November 2019, file reference number III CSK 275/17
The thesis expressed in the glossed judgment that the poviat bears sole responsibility for the damage caused by the issuing of a defective administrative decision by the starost as part of the architectural and construction administration is, in principle, correct. However, this responsibility does not result – as the Court assumed in the commented judgment – from the nature of the tasks performed by the starost, but from the current legal regulations contained in the Civil Code (Art. 417 § 2). Incorrect determination of the nature of the tasks in the field of architectural and construction administration resulted in the dismissal of claims for damages against the State Treasury and local government unit despite the fact that at the time when the decision on the building permit was taken, Art. 4202 of the Civil Code, providing for joint liability of the State Treasury and of a local government unit for damages caused in the performance of government administration tasks specified by law, was in force.
Teza wyrażona w glosowanym orzeczeniu, iż powiat ponosi wyłączną odpowiedzialność za szkodę spowodowaną wydaniem przez starostę wadliwej decyzji administracyjnej w ramach administracji architektoniczno-budowlanej, jest co do zasady słuszna. Jednak odpowiedzialność ta nie wynika – jak założył Sąd w komentowanym wyroku – z charakteru zadań wykonywanych przez starostę, lecz z obecnych regulacji prawnych zawartych w kodeksie cywilnym (art. 417 § 2). Błędne ustalenie charakteru zadań z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej spowodowało oddalenie roszczeń odszkodowawczych wobec Skarbu Państwa i jednostki samorządu terytorialnego, mimo iż w okresie, gdy była podejmowana przedmiotowa decyzja o pozwoleniu na budowę, obowiązywał art. 4202 k.c., przewidujący odpowiedzialność solidarną Skarbu Państwa i jednostki samorządu terytorialnego za szkody wyrządzone przy wykonywaniu określonych ustawami zadań z zakresu administracji rządowej.
REFERENCES:
- Bagińska E., Odpowiedzialność odszkodowawcza za wykonywanie władzy publicznej, Warszawa 2006.
- Bagińska E., Węzłowe problemy odpowiedzialności deliktowej jednostek samorządu terytorialnego w świetle najnowszego orzecznictwa, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2015, nr 2.
- Cebera A., Odpowiedzialność odszkodowawcza za niezgodne z prawem działania organów administracji publicznej, Warszawa 2018.
- Gudowski J., Bieniek G., Komentarz do art. 417 (uwaga 31), [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, t. III, Zobowiązania. Część ogólna, wyd. II, red. J. Gudowski, Warszawa 2018.
- Jakimowicz W., Decyzja o pozwoleniu na budowę jako przejaw realizowania przez starostę zadań z zakresu administracji rządowej, „Casus” 2016, nr 80.
- Karaszewski G., Komentarz do art. 417, [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, red. J. Ciszewski, red. P. Nazaruk, Warszawa 2019.
- Kostka Z., Komentarz do art. 80 (uwaga 4), [w:] Prawo budowlane. Komentarz, wyd. III, red. A. Gliniecki, Warszawa 2016.
- Szczepaniak R., Odpowiedzialność odszkodowawcza jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2001.
compensation responsibility public authority local government odpowiedzialność odszkodowawcza władza publiczna samorząd terytorialny