The Intergenerational Equity Dimension of the “Green Deal” Emphasised by the Order of the German Federal Constitutional Court of March 24, 2021

  • Author: Szymon Gajda
  • ORCID: https://orcid.org/
  • Year of publication: 2021
  • Source: Show
  • Pages: 201-210
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.06.16
  • PDF: ppk/64/ppk6416.pdf

On March 24, 2021, the First Senate of The German Federal Constitutional Court issued that part of the Federal Climate Change Act of December 12, 2019 (Federal Law Gazette I, p. 2513) must be deemed contrary to Basic Law. The fundamental reason underlying his conclusion was the failure of the federal legislator and the Federal Government to take suitable and prospectively sufficient measures to decrease greenhouse gasses (predominantly CO2) emissions. The Tribunal interpreted Art. 20a of the Basic Law, in conformity with the principle of intergenerational equity. By anchoring his reasoning in that concept, the Tribunal turned into an unclear and controversial path. It may serve to enhance radical political changes. However, on the other hand, it may also undermine the green change.

Wymiar sprawiedliwości międzypokoleniowej we wdrażaniu „Zielonego Ładu” ujęty w wyroku Niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z 24 marca 2021 r.

Dnia 24 marca 2021 r. I Senat Niemieckiego Federalnego Trybunału Konstytucyjnego orzekł, że część Federalnej Ustawy o zmianach klimatu z 12 grudnia 2019 r. (Federalny Dziennik Ustaw Dz.U. I, s. 2513) należy uznać za sprzeczną z ustawą zasadniczą. Podstawowym powodem jego konkluzji było niepodjęcie przez ustawodawcę federalnego i rząd federalny odpowiednich i perspektywicznie wystarczających środków w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych (głównie CO2). Trybunał dokonał interpretacji art. 20a Ustawy Zasadniczej, zgodnie z zasadą sprawiedliwości międzypokoleniowej. Zakotwiczając swoje rozumowanie w tej koncepcji, Trybunał skierował się na niejasną i kontrowersyjną drogę. Przyjęte w jego orzeczeniu podejście może służyć wzmocnieniu radykalnych zmian politycznych, ale z drugiej strony może też osłabić dążenie do zielonej zmiany.

REFERENCES:

  • Diamond J., Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed: Revised Edition, Penguin Books 2005.
  • Green R., The Laws of Human Nature, Profile Books 2018.
  • IPCC, Summary for Policymakers, [in:] Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, eds. V. Masson-Delmotte, P. Zhai, A. Pirani, S.L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M.I. Gomis, M. Huang, K. Leitzell, E. Lonnoy, J.B.R. Matthews, T.K. Maycock, T. Waterfield, O. Yelekçi, R. Yu, B. Zhou, Cambridge 2021.
  • Kozłowski M., Foucault is reading Marx. Marx is reading Foucault, “Theoretical Practice” 2011, No. 4.
  • Kozłowski M., Signs of Equality. On social construction of egalitarian relations, Warsaw 2016.
  • Lovelock J., The Vanishing Face of Gaia: A Final Warning, New York 2009.
  • Marks K., German Ideology, [in:] Works, vol. III, eds. K. Marks, F. Engels, Warsaw 1961.
  • Weiss E.B., Climate Change, Intergenerational Equity, and International Law, “Vermont Journal of Environmental Law” 2008, vol. 9.
  • Wright G., Climate Regulations as if the Planet Mattered: The Earth Jurisprudence Approach to Climate Change, “Environmental and Earth Law Journal” 2013, vol. III.

Green Deal intergenerational equity climate change IPCC Reports human rights ecological safety sustainable development environment protection constitutional order „Zielony Ład” sprawiedliwość międzypokoleniowa zmiana klimatu Raporty IPCC prawa człowieka bezpieczeństwo energetyczne bezpieczeństwo ekologiczne ochrona środowiska porządek konstytucyjny

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart