Constitutional Right of the Individual to Informational Autonomy in the Light of the Powers of the Police to Collect and Process Personal Data
- Institution: War Studies University in Warsaw
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2446-8428
- Year of publication: 2021
- Source: Show
- Pages: 439-450
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.06.35
- PDF: ppk/64/ppk6435.pdf
The article attempts to confront the individual’s constitutional right to informational autonomy and the powers of the Police in the framework of which the service may collect and process personal data. Bearing in mind the paramount role of the Constitution of the Republic of Poland and its special importance for the sphere of rights and freedoms, the key regulations devoted to the right to privacy and the possibility of limiting informational autonomy were referred to. Treating the constitutional content as fundamental in the relationship between the individual and the state authorities, they were referred to the powers of the Police based on which the service may legally interfere in the information sphere of the individual. It was also stressed that the multiplicity of powers and the expansion of their catalog make it necessary to pay more attention to applying the proportionality mechanism.
Konstytucyjne prawo jednostki do autonomii informacyjnej w świetle uprawnień Policji do gromadzenia i przetwarzania danych osobowych
W artykule podejmuje się próbę skonfrontowania konstytucyjnego prawa jednostki do autonomii informacyjnej oraz uprawnień Policji w ramach których służba ta może gromadzić i przetwarzać dane osobowe. Pamiętając o nadrzędnej roli Konstytucji RP i jej szczególnym znaczeniu dla sfery praw i wolności, przywołano kluczowe regulacje poświęcone prawu do prywatności oraz możliwości ograniczenia autonomii informacyjnej. Traktując treści konstytucyjne jako fundamentalne w relacji jednostki z organami państwa, odniesiono je do uprawnień Policji na podstawie których, służba ta może legalnie ingerować w sferę informacyjną jednostki. Podkreślono również, iż wielość uprawnień oraz poszerzanie ich katalogu sprawia, że coraz więcej uwagi należy poświęcić zastosowaniu mechanizmu proporcjonalności.
REFERENCES:
- Act on the Police. Comment, eds. K. Chałubińska-Jentkiewicz, J. Kurek, Warsaw 2020.
- Banaszak B., Constitution of the Republic of Poland. Comment, Warsaw 2012.
- Comment to the Act on the protection of personal data processed in connection with preventing and fighting against crime, ed. A. Grzelak, Warsaw 2019.
- General Regulation on Personal Data Protection. Comment, ed. M. Sakowska-Baryła, Warsaw 2018.
- Kurek J., Taczkowska-Olszewska J., Personal data protection as a performance of responsibilities in the field area of the state security, Warsaw 2020.
- Liwszic P., Ochocki T., Pociecha Ł., Act on the protection of personal data processed in connection with preventing and fighting against crime Comment, Warsaw 2019.
- Lubik-Reczek N., Kapsa I., Musiał-Karg M., Electronic citizen participation in Poland. Declarations and opinions of Poles on e-government and e-voting, Poznań 2020.
- Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. Comment, ed. P. Litwiński, Warsaw 2018.
- Rydlewski G., Governance in the age of information, digitization and artificial intelligence, Warsaw 2021.
- Safjan M., Challenges for the rule of law, Warsaw 2007.
- Szymielewicz K., Walkowiak A., Informational autonomy in the context of the on-line services: on a meaning of a consent to the processing of personal data and risks related to profiling, “Monitor Prawniczy” 2014, No. 9, supplement.
- Wild M., Comment to Art. 51 of the Constitution of the Republic of Poland, [in:] Constitution of the Republic of Poland. Volume1. Comment to Art. 1-86, eds. M. Safjan, L. Bosek, Warsaw 2016.
Konstytucja RP Policja prywatność prawa człowieka autonomia informacyjna Constitution of the Republic of Poland Police privacy human rights informational autonomy