Do Armed Forces Personnel Need a Trade Union? The Perspectives of European Standards and the Constitution of the Republic of Poland on Freedom of Association
- Institution: Nicolaus Copernicus University in Toruń
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6421-1742
- Institution: Nicolaus Copernicus University in Toruń
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9559-3130
- Year of publication: 2021
- Source: Show
- Pages: 519-528
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.06.41
- PDF: ppk/64/ppk6441.pdf
The article aims to discuss the European standards concerning the freedom of association of armed forces personnel. Relevant norms in this regard result from human rights treaty law but also from soft-law elaborated within the Council of Europe. The authors juxtapose the existing standards with the scope of the freedom of association provided in Polish Constitution of 1997 and relevant domestic law. They ask whether the armed forces personnel need to form and join trade unions to secure their rights or perhaps the existing forms of exercising the freedom of association are satisfactory? The authors conclude that the current legal solutions in Poland meet the European and constitutional standards, and allow the Polish Armed Forces to observe neutrality regarding political matters. Nevertheless, the prohibition to form and join trade unions in Polish armed forces is of statutory rather than constitutional origin.
Czy siły zbrojne potrzebują związków zawodowych? Perspektywa standardów europejskich i konstytucyjnych w zakresie wolności zrzeszania się
W artykule omówiono standardy europejskie dotyczące wolności zrzeszania się przez personel sił zbrojnych. Normy w tym zakresie wynikają z prawa traktatowego dotyczącego praw człowieka, lecz także z aktów soft-law, opracowanych w ramach Rady Europy. Autorzy zestawiają istniejące standardy z zakresem ochrony wolności zrzeszania się na podstawie polskiej Konstytucji z 1997 r. i właściwych przepisów prawa krajowego. Autorzy stawiają pytanie, czy personel sił zbrojnych potrzebuje tworzyć związki zawodowe i przystępować do nich, aby zabezpieczyć swoje prawa, czy też istniejące formy wykonywania wolności zrzeszania się są wystarczające? Autorzy konkludują, że obecne rozwiązania prawne w Polsce co do zasady spełniają standardy europejskie i konstytucyjne oraz pozwalają Siłom Zbrojnym RP na przestrzeganie neutralności w sprawach politycznych. Skądinąd zakaz tworzenia i przystępowania do związków zawodowych w Siłach Zbrojnych RP nie został umocowany w Konstytucji RP, lecz na poziomie ustawowym.
REFERENCES:
- Bień-Kacała A., Dissolution of political parties by the Polish Constitutional Tribunal in light of the Venice Commission’s standards and decisions, “Studia Iuridica Auctoritate Universitatis Pécs Publicata” 2017, vol. 154.
- Bień-Kacała A., Konstytucyjne prawa i wolności żołnierzy zawodowych, “Prawo i Administracja” 2006, t. 5.
- Grzebyk P., Artykuł 26, [in:] Konstytucja RP, t. I, Komentarz do art. 1-86, ed. M. Safjan, L. Bosek, Warsaw 2016.
- Human Rights of Armed Forces Personnel: Compendium of Standards, Good Practices and Recommendations, OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), Warsaw 2021.
- Pisarczyk Ł., Artykuł 58, [in:] Konstytucja RP, t. I, Komentarz do art. 1-86, ed. M. Safjan, L. Bosek, Warsaw 2016.
- Sobczyk A., Zagrobelny J., Artykuł 59, [in:] Konstytucja RP, t. I, Komentarz do art. 1-86, ed. M. Safjan, L. Bosek, Warsaw 2016.
human rights trade unions Council of Europe Constitution of the Republic of Poland freedom of association Armed forces personnel związki zawodowe prawa człowieka Rada Europy Konstytucja RP wolność zrzeszania się Personel Sił Zbrojnych Organizacja Współpracy i Bezpieczeństwa w Europie