Everyone has Their own Socrates

  • Author: Štefan Kseňák
  • Institution: University in Košice
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5410-2729
  • Year of publication: 2021
  • Source: Show
  • Pages: 555-565
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2021.06.44
  • PDF: ppk/64/ppk6444.pdf

Law is a social construction. It focuses on the regulation of social relations. The interpretation of legal rules is constantly adapting to the social context. On the other side, the law code strongly influences society’s development, determining the future social context. The Constitution, within the understanding of basic law in any country, is one of the basic legal determinants of the future social context of any country. The Constitution affects the form and the content of the future accepted legal determiners and their interpretation. The regulation of social relations by the legal code is about the human effort to achieve insurance in this uncertain world. This effort might bring the result respecting that humanity has not invented anything more effective yet. Any state and transnational community create own superparadigm - the identical worldview of the society. Regarding the changes of the social context, with no respect to its reason, there comes logically a change of social superparadigm. The Constitution responds to it as well as there are the activities of the courts, having the rights of constitutionality defenders.

Każdy ma swojego Sokratesa

Prawo to konstrukcja społeczna. Koncentruje się na regulacji stosunków społecznych. Interpretację przepisów prawnych stale dostosowuje się do kontekstu społecznego. Z drugiej strony prawo silnie wpływa na rozwój społeczeństwa, wyznaczając przyszły kontekst społeczny. Konstytucja, w rozumieniu prawa podstawowego państwa, jest jednym z podstawowych prawnych wyznaczników przyszłego kontekstu społecznego każdego państwa. Konstytucja wpływa na kształt i treść przyjętych w przyszłości uwarunkowań prawnych oraz ich wykładnię. Regulacja stosunków społecznych wedle wytycznych określonych prawem stanowi efekt ludziego działania w celu uzyskania zabezpieczenia. Ten wysiłek może przynieść rezultat poprzez poszanowanie tego co już zostało osiągnięte, ponieważ ludzkość dotychczas nie stworzyła jeszcze niczego bardziej efektywnego. Każde państwo i wspólnota ponadnarodowa tworzą własny superparadygmat - identyczny światopogląd społeczeństwa. Jeśli chodzi o zmiany kontekstu społecznego, bez względu na jego przyczynę, logicznie rzecz biorąc, następuje zmiana superparadygmatu społecznego. Odpowiedzią na to jest Konstytucja i działalność sądów, mających uprawnienia obrońców konstytucyjności.

REFERENCES:

  • Bobek M., Kühn Z., Judikatura a právní argumentace, 2nd edition, Praha 2013.
  • Bröstl A., Na konci je súd, Bratislava 2015.
  • Filip J., Legislativní technika a judikatura Ústavního soudu, “Časopis pro právní vědu a praxis” 2005, No. 3.
  • Gerloch A., Teorie a praxe tvorby práva, Praha 2008.
  • Holländer P., Filosofie práva, Plzeň 2006.
  • Holländer P., Příběhy právních pojmů, Plzeň 2017.
  • Koudelka Z., Zlaté tele ústavnosti, “Časopis pro právní vědu a praxis” 2010, No. 3.
  • Peregrin J., Člověk a pravidla, Praha 2011.
  • Schmidtz D., Prvky spravedlnosti, Praha 2015.
  • Sobek T., Právní myšlení. Kritika moralismu, Praha 2011.

kontekst społeczny podział władzy wykładnia konstytucyjność konstytucja homeostaza prawo social context power division interpretation constitutionality Constitution homeostasis Law

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart