Controversies Regarding the Constitutionality of Cyclical Assemblies in Poland

  • Author: Elżbieta Ura
  • Institution: University of Rzeszów
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6896-6790
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 365-379
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2022.02.27
  • PDF: ppk/66/ppk6627.pdf

The purpose of the article is to present the amendments introduced to the Act - the Law on Assemblies by the Act adopted on December 13, 2016 and to define a new type of assemblies, i.e. public assemblies. Already the draftamending law has met with unfavorable opinions of the Supreme Court and the Helsinki Foundation for Human Rights, which, of course, have not been taken into account. The Act adopted at a very fast pace was also challenged by the President of the Republic of Poland, who appealed to the Constitutional Tribunal to adjudicate on the compliance of its provisions with the Constitution. However, the Tribunal recognised the constitutionality of the new provisions. Briefly presenting the differences between the so-called ordinary assemblies and cyclical assemblies and the procedure related to their organization will allow to put forward the thesis about the introduction of solutions increasing legal uncertainty, violation of the principle of equality and granting the voivode broad discretion when issuing decisions allowing the organization of cyclical assemblies. This will also be confirmed by the indication of the first decisions of the voivode allowing the organization of cyclical assemblies.

Kontrowersje w zakresie konstytucyjności zgromadzeń cyklicznych w Polsce

Celem artykułu jest przedstawienie zmian wprowadzonych do ustawy - Prawo o zgromadzeniach ustawą uchwaloną 13 grudnia 2016 r. i określenie nimi nowego rodzaju zgromadzeń, tj. zgromadzeń publicznych. Już projekt ustawy zmieniającej spotkał się z niekorzystnymi opiniami Sądu Najwyższego i Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, które oczywiście nie zostały wzięte pod uwagę. Ustawa uchwalona w bardzo szybkim tempie została również zakwestionowana przez Prezydenta RP, który wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności jej przepisów z Konstytucją. Trybunał uznał jednakże zgodność nowych przepisów z Konstytucją. Przedstawienie pokrótce różnic między tzw. zgromadzeniami zwykłymi a zgromadzeniami cyklicznymi oraz procedury związanej z ich organizacją pozwoli na postawienie tezy o wprowadzenie rozwiązań zwiększających niepewność prawa, naruszeniu zasady równości oraz przyznanie wojewodzie szerokich uprawnień dyskrecjonalnych przy wydawaniu decyzji zezwalających na organizacje zgromadzeń cyklicznych. Potwierdzeniem tego będzie też wskazanie na pierwsze decyzje wojewody zezwalające na zorganizowanie zgromadzeń cyklicznych.

REFERENCES:

  • Bodnar A., M. Ziółkowski, Zgromadzenia spontaniczne, “Państwo i Prawo” 2008, no. 5.
  • Olejniczak-Szałowska E., Prawo o zgromadzeniach (selected issues), [in:] Prawne gwarancje ochrony praw jednostki wobec działań administracji publicznej, ed. E. Ura, Rzeszów 2002.
  • Pieprzny S., Bezpieczeństwo zgromadzeń publicznych. Aspekty administracyjnoprawne, Rzeszów 2013.
  • Suski P., Zgromadzenia i imprezy masowe, Warsaw 2010.
  • Wróbel A., Wolność zgromadzania się [in:] Wolności i prawa polityczna, ed. M. Chmaj, Zakamycze 2002.

freedom of assembly Constitution of the Republic of Poland cyclical assemblies decision of the voivode wolność zgromadzeń Konstytucja RP zgromadzenia cykliczne decyzja wojewody

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart