Monitoring a prawo do prywatności
- Institution: Uniwersytet Rzeszowski
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1646-3141
- Year of publication: 2019
- Source: Show
- Pages: 205-221
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2019.02.12
- PDF: ppk/48/ppk4812.pdf
Monitoring system vs the right to privacy
The author discusses the issue of finding a balance between monitoring that works both in public and private space as an element of ensuring the security of citizens, and violating their right to privacy guaranteed in the constitution. It is a matter of dispute enough that disputes persist in many environments, to the extent that the use of monitoring complies with legal and ethical standards and serves to ensure the security of citizens. The boundary between security protection and the right to privacy is also important. The author points out that there is still no law on video monitoring, despite work on its content for over 5 years. It shows how widely used monitoring is and how it affects the right to privacy. The main thesis was assumption that access to modern technologies and information techniques significantly changed the perception of human rights and the use of monitoring in the context of, in particular, the right to privacy – significantly limiting them. The author notices that privacy as a good of special significance for a man but also in a specific scope of a legal person takes the form of constitutional value resulting from several provisions of the binding constitution, including the most important article 47 and others, ie article 48–51, 53.
Monitoring a prawo do prywatności
Autorka porusza w artykule kwestie dyskusyjne dotyczące odnalezienia równowagi między monitoringiem funkcjonującym zarówno w przestrzeni publicznej jak i prywatnej jako element zapewnienia bezpieczeństwa obywateli, a naruszaniem ich prawa do prywatności zagwarantowanego w konstytucji. Jest to kwestia na tyle dyskusyjna, że nieustannie w wielu środowiskach trwają spory na ile wykorzystanie monitoringu jest zgodne z normami prawnymi i etycznymi i służy zapewnieniu bezpieczeństwa obywateli. Ważna jest też granica pomiędzy ochroną bezpieczeństwa a prawem do prywatności. Wskazuje, że ciągle nie ma ustawy o monitoringu wizyjnym, mimo prac nad jej treścią od ponad 5 lat. Pokazuje jak szeroko stosowany jest monitoring i jak wpływa na prawo do prywatności. Jako główną tezę przyjęto założenie, iż dostęp do nowoczesnych technologii i technik informacyjnych w znaczący sposób zmienił postrzeganie praw człowieka i korzystanie z monitoringu w kontekście zwłaszcza prawa do prywatności – znacząco je ograniczając. Autorka dostrzega, iż prywatność jako dobro o szczególnym znaczeniu dla człowieka ale i w określonym zakresie osoby prawnej przyjmuje postać wartości konstytucyjnej wynikającej z kilku przepisów obowiązującej ustawy zasadniczej w tym najważniejszego art. 47 oraz innych tj. art. 48–51, 53.
REFERENCES:
Literature:
- Braciak J., Prawo do prywatności, Warszawa 2004. Młynarska-Sobaczewska A., Trzy wymiary prywatności. Sfera prywatna i publiczna we współczesnym prawie i teorii społecznej, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2013, nr 1.
- Pryciak M., Prawo do prywatności, [w:] Prawa człowieka: idea, instytucje, krytyka, red. M. Sadowski, P. Szymaniec, Wrocław 2010.
- Safjan M., Prawo do ochrony życia prywatnego i autonomii jednostki w orzecznictwie TK, [w:] Księga XX-lecia orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, red. M. Zubik, Warszawa 2006.
- Safjan M., Prawo do prywatności i ochrona danych osobowych społeczeństwie informatycznym, „Państwo i Prawo 2002, z. 6.
- Safjan M., Refleksje wokół konstytucyjnych uwarunkowań rozwoju ochrony dóbr osobistych, ”Kwartalnik Prawa Prywatnego „ 2002, z. 1.
- Safjan M., Wyzwania dla państwa prawa, Warszawa 2007.
- Uliasz J., Konstytucyjna ochrona prywatności w świetle standardów międzynarodowych, Rzeszów 2018.
- Wild M., Komentarz do art. 47, [w:] Konstytucja RP.T. I, red. M. Safjan i L. Bosek, Warszawa 2016.
prawo do prywatności bezpieczeństwo obywateli konstytucja monitoring