Znakowanie produktów żywnościowych jako narzędzie gwarantujące prawidłową realizację konstytucyjnego prawa konsumenta do informacji
- Institution: Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5336-6864
- Year of publication: 2019
- Source: Show
- Pages: 229-243
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2019.03.11
- PDF: ppk/49/ppk4911.pdf
The labeling of food products as a tool that guarantees the correct implementation of the consumer’s constitutional right to information
The aim of this study is to indicate selected legal aspects regarding the correct implementation of the consumer’s constitutional right to information in relation to the labeling of food products, with particular emphasis on the consumer’s rights in this area resulting directly from the Constitution. The conducted analysis is to show and emphasize the multi-aspect and complexity of the issue of marking, first of all in the context of the situation of the consumer defined by the provisions of constitutional law. Due to the specificity of the paper, the following methods will be used: dogmatic and content analysis and document analysis. They will allow for the analysis of research material, which is national legislation at the constitutional level, as well as other specific laws covering the subject matter. On the other hand, the views of representatives of legal science and, to the necessary extent, representatives of other sciences will be analyzed. Legal acts, legal monographs, commentaries and articles included periodicals and legal monographs and comments will be used.
Znakowanie produktów żywnościowych jako narzędzie gwarantujące prawidłową realizację konstytucyjnego prawa konsumenta do informacji
Celem niniejszego opracowania jest wskazanie wybranych aspektów prawnych dotyczących prawidłowej realizacji konstytucyjnego prawa konsumenta do informacji w odniesieniu do znakowania produktów żywnościowych, ze szczególnym zaakcen towaniem uprawnień konsumenta w tym zakresie wynikających bezpośrednio z Konstytucji RP. Przeprowadzona analiza ma wykazać i zaakcentować wieloaspektowość i złożoność zagadnienia znakowania, przede wszystkim w kontekście sytuacji konsumenta określonej przez przepisy prawa konstytucyjnego. Z uwagi na specyfikę opracowania wykorzystane zostaną metody: dogmatyczna i analizy treści i analizy dokumentów. Pozwolą one na zbadaniezebranego materiału, którym są przepisy krajowe na poziomie konstytucyjnym, jak i inne regulacje zawarte w ustawach szczegółowych obejmujących wskazaną tematykę. Z drugiej strony analizie poddane zostaną poglądy przedstawicieli nauki prawa, a w niezbędnym zakresie przedstawicieli innych nauk. Wykorzystane zostaną akty prawne, monografie prawnicze, komentarze oraz artykuły o charakterze naukowym.
REFERENCES:
Literature:
- Bidziński M., Chmaj M., Szustakiewicz P., Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Warszawa 2018
- Fajgielski P., Informacja w administracji publicznej. Prawne aspekty gromadzenia, udostępniania i ochrony, Wrocław 2007.
- Garlicki L., Komentarz do art. 76, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. L. Garlicki, t. II, Warszawa 2003.
- Gawrońska M., Prawo do ochrony zdrowia na gruncie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, „Przegląd Prawa Publicznego” 2014, nr 2
- Jabłoński M., Wygoda K., Konstytucyjne uprawnienia jednostki w sferze informacyjnej, [w:] Sześć lat Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Doświadczenia i inspiracje, red.
- L. Garlicki, A. Szmyt, Warszawa 2003.
- Jaśkowska M., Dostęp do informacji publicznych w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Komentarz, red. M. Haczkowska, Warszawa 2014.
- Korzycka M., Wojciechowski P., System prawa żywnościowego, Warszawa 2018. Łętowska E., Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002.
- Mikłaszewicz P., Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2008.
- Sarnecki P., Prawo konstytucyjne RP, Warszawa 2013.
- Szczepańska K., Pojęcie konsumenta w „dyrektywach konsumenckich” Unii Europejskiej – wybrane aspekty prawne, „Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM” 2011, nr 1.
- Trzciński J, Komentarz do art. 68, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. III, red. L. Garlicki Warszawa 2003. Węgrzyn J., Prawo konsumenta do informacji w Konstytucji RP i w prawie unijnym, Wrocław 2013.
- Żuchowska-Grzywacz M., Konsument wobec znakowania produktów żywnościowych – wybrane aspekty prawne, [w:] Administracja publiczna a gospodarka, red. B. Jaworska-Dębska, A. Dobaczewska, Warszawa 2018.