Pozycja ustrojowa organu nadzorczego ochrony danych osobowych na przykładzie Polski

  • Author: Magdalena Abu Gholeh
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0354-7581
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 163-181
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2019.04.09
  • PDF: ppk/50/ppk5009.pdf

Position of data protection authority on the example of Poland

Independent data protection authorities are of critical importance to the effective protection of personal data. Even under the previous Directive EU Member States were obligated to provide a designated supervisory authority. The fundamental reform of EU data protection law and adoption of General Data Protection Regulation has introduced a number of changes in the data protection law area. It also affected the provisions on national data protection authorities. To adapt to the new regulatory regime Polish legislator has decided to establish a new supervisory authority. The President of Personal Data Protection Office has replaced the previous Inspector General for Personal Data Protection. However it needs to be noted that current provisions raised questions about the position of The President in the whole regulatory framework. Therefore the aim of this paper is to review current law and to define the legal position of Polish data protection authority.

Pozycja ustrojowa organu nadzorczego ochrony danych osobowych na przykładzie Polski

Istnienie niezależnych organów nadzorczych powszechnie jest uznawane za jeden z najistotniejszych czynników na drodze do skutecznej ochrony danych osobowych. Europejski system ochrony danych jeszcze pod rządami poprzedniej dyrektywy obligował państwa członkowskie do powołania organów właściwych do badania zgodności procesów przetwarzania z obowiązującym prawem. Gruntowna reforma unijnego prawa ochrony danych osobowych, zwieńczona przyjęciem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych wprowadziła szereg nowych instytucji związanych z szeroko pojęta ochroną prywatności. Co oczywiste zmiany te dotknęły również krajowych organów nadzorczych. Polski ustawodawca dostosowując przepisy krajowe do nowej sytuacji prawnej zadecydował o powołaniu nowego organu nadzorczego. Tym samym Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zastąpił dotychczasowego Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Lektura obecnie obowiązujących przepisów zrodziła jednak liczne pytania o miejsce Prezesa Urzędu w polskim porządku prawnym. W związku z powyższym celem niniejszego artykułu jest szczegółowa analiza przepisów unijnych i krajowych oraz próba zdefiniowania pozycji ustrojowej polskiego organu nadzorczego

REFERENCES:

Literature:

  • Barta P., Litwiński P., Niezależne organy nadzorcze, [w:] Rozporządzenie UE w sprawie
    ochrony osób fizycznych w związki z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym
    przepływem takich danych. Komentarz, red. P. Litwiński, Warszawa 2018.
  • Fajgielski P., Art. 46 Obowiązek zachowania tajemnicy, [w:] Ogólne rozporządzenie
    o ochronie danych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, red. P. Fajgiel-
    ski, Warszawa 2018.
  • Fajgielski P., Art. 97 Związanie sądu decyzją Prezesa Urzędu, [w] Ogólne rozporządze-
    nie o ochronie danych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, red. P. Faj-
    gielski, Warszawa 2018.
  • Gajda A., Pozycja ustrojowa organu nadzorczego w świetle unijnego projektu rozporządze-
    nia w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
    i swobodnym przepływem takich danych, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2013, nr 1.
  • Góral U., Makowski P., Niezależne organy nadzorcze, [w:] RODO Ogólne rozporządze-
    nie o ochronie danych osobowych. Komentarz, red. E. Bielak-Jomaa, D. Lubasz, War-
    szawa 2018.
  • Jabłoński M., Specyfika systemowych gwarancji niezależności funkcjonowania organów
    na przykładzie krajowego organu ochrony danych osobowych w Polsce, [w:] Specyfika
    organizacji i funkcjonowania organów władzy publicznej. Analiza porządków praw-
    nych państw współczesnych, red. M. Jabłoński, M. Abu Gholeh, Wrocław 2019.
  • Kuczma E., Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych jako organ ochrony prawa
    do prywatności, Białystok 2016.
  • Legat O., Art. 34 Prezes Urzędu, zakres właściwości, wymogi formalne, kadencyjność,
    [w:] Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz, red. B. Marcinkowski, War-
    szawa 2018.
  • Piech M., One stop shop. Mechanizmy podejmowania decyzji w sprawie transgranicznego
    przetwarzania danych osobowych w UE, „Monitor Prawniczy” 2016, nr 20.
  • Rokita K., Niezależność organów ochrony danych osobowych w ogólnym rozporządzeniu
    o ochronie danych, „Europejski Przegląd Sądowy” 2016, nr 7.
  • Sagan S., Serzhanova V., Organy i korporacje ochrony prawa, Warszawa 2014.
  • Sibiga G., Dostosowywanie prawa polskiego do ogólnego rozporządzenia o ochronie danych,
    Warszawa 2016, http://michalboni.pl/mboni/wp-content/uploads/2016/11/Opinia.pdf.

PUODO Prezes Urzędu organ nadzorczy RODO ochrona danych osobowych

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart