Election Dilemmas. Does the Education of a Candidate for Parliament Influence Electoral Decisions?
- Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4201-8028
- Year of publication: 2019
- Source: Show
- Pages: 145-157
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2019.05.10
- PDF: ppk/51/ppk5110.pdf
The strength of the parliament in the political system is largely dependent on its professionalism defined by the activity of its deputies. Polish MPs’ level of education is high, often higher than the West European average. The aim of this paper is to find out whether candidates’ education is an electoral criterion, whether voters base their decisions on the prospective deputies’ qualifications and skills confirmed by university diplomas. The study the results of which I present below was carried out between December 2018 and February 2019 as part of the nationwide research project Political preferences. Attitudes – Identifications – Behaviors. It was conducted with the application of the survey questionnaire method.
Wyborcze dylematy. Czy wykształcenie kandydata na posła ma wpływ na decyzje wyborcze?
Siła parlamentu w systemie politycznym w znaczącym stopniu zależy od jego profesjonalizmu definiowanego działaniami podejmowanymi przez deputowanych. Poziom wykształcenia posłów w polskim parlamencie jest wysoki, niejednokrotnie wyższy od średniej na zachodzie. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie czy wykształcenie kandydatów na posłów stanowi kryterium wyborcze, czy wyborcy podejmując decyzje wyborcze zwracają uwagę na kwalifikacje i umiejętności kandydujących do parlamentu potwierdzone dyplomami uczelni wyższych. Badania, których wyniki prezentuję poniżej, zostały przeprowadzone w okresie grudzień 2018 – luty 2019 w ramach ogólnopolskiego projektu badawczego Preferencje polityczne. Postawy – Identyfikacje – Zachowania. Przeprowadzono je metodą kwestionariusza ankiety.
REFERENCES:
Literature:
- Ilonszki G., Edinger M., PMs in Post-Communist and Post-Soviet Nations: A Parliamen-
tary Elite in the Making, [in:] Post-Communist and Post-Soviet Parliaments. The Ini-
tial Decade, eds. P. Norton, D.M. Olson, London 2008.
Leksykon wiedzy politologicznej, eds. J. Marszałek-Kawa, D. Plecka, Toruń 2018. - Leonowicz D., Kto nas reprezentuje – jak wykształceni są posłowie?, December 2. 2010,
https://wiadomosci.wp.pl/kto-nas-reprezentuje-jak-wyksztalceni-sa-poslowie-
6031714628617345a (9.09.2019). - Marszałek-Kawa J., The Institutional Position and Functions of the Sejm of the Republic
of Poland after the Accession to the European Union, Toruń 2016. - Nalewajko E., Wesołowski W., Five Terms of the Polish Parliament, [in:] Post-Commu-
nist and Post-Soviet Parliaments. The Initial Decade, eds. P. Norton, D.M. Olson, Lon-
don 2008. - Norton P., Olson D. M., Post-Communist and Post-Soviet Legislatures: Beyond Transition,
[in:] Post-Communist and Post-Soviet Parliaments. The Initial Decade, eds. P. Norton,
D.M. Olson, London 2008. - Olson D. M., Norton P., Post-Communist and Post-Soviet Parliaments: Divergent Paths
from Transitions, [in:] Post-Communist and Post-Soviet Parliaments. The Initial De-
cade, eds. P. Norton, D.M. Olson, London 2008. - Rozenberg O., Blomgren M., Bringing parliamentary roles back in, [in:] Parliamentary
Roles in Modern Legislatures, eds. O. Rozenberg, M. Blomgren, London 2012.