Konstytucyjny status Marszałka Senatu

  • Author: Marek Chmaj
  • Institution: Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS w Warszawie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5779-1016
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 81-91
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2022.03.06
  • PDF: ppk/67/ppk6706.pdf

Constitutional Status of the Speaker of the Senate

This article aims to highlight the issue of the constitutional status of the Speaker of the Senate by analyzing the constitutional position, powers as well as the election and removal procedure of the Speaker of the Senate. In addition, this paper includes a consideration of the Speaker of the Senate as a State organ, his powers related to the President of the Republic of Poland, as well as the Speaker of the Senate presiding over the proceedings of the chamber and guarding its rights and responsibility for taken actions.

Artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na zagadnienie konstytucyjnego statusu Marszałka Senatu poprzez analizę pozycji ustrojowej, uprawnień jak i wyboru oraz procedury odwołania Marszałka Senatu. Ponadto, w niniejszej pracy zawarto rozważania dotyczące Marszałka Senatu jako organu Państwowego, jego kompetencji związanych z prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, a także przewodniczeniu przez Marszałka Senatu obradą izby i strzeżeniu jej praw oraz odpowiedzialności za podejmowane działania.

REFERENCES:

  • Banaszak B., Balicki R., Kompetencje Marszałka Sejmu w zakresie ustalenia porządku prac Sejmu, [w:] Regulamin Sejmu w opiniach Biura Analiz Sejmowych, t. II, red. W. Odrowąż-Sypniewski, Warszawa 2010.
  • Bień-Kacała A., O potrzebie redefinicji terminu „organ państwa”, [w:] W służbie dobru wspólnemu. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Januszowi Trzcińskiemu, red. R. Balicki, M. Masternak-Kubiak, Warszawa 2012.
  • Chmaj M., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 109, 110, 111, Warszawa 2020.
  • Chmaj M., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 105, 106, 107, 108, Warszawa 2020.
  • Chmaj M., Komentarz do Konstytucji RP. Art.112, 113, 114, Warszawa 2000.
  • Chmaj M., Rakowska-Trela A., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 95,96, Warszawa 2020.
  • Chmaj M., Urbaniak M., Komentarz do Konstytucji RP. Art. 2, Warszawa 2022.
  • Koksanowicz G., Prawnoustrojowa pozycja Marszałka Sejmu w świetle Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r., Przegląd Sejmowy” 2001, nr 3.
  • Koksanowicz G., Prawny model kierownictwa Sejmem w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku, Lublin 2014.
  • Mordwiłko J., Na podstawie którego artykułu regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu władny jest przełożyć prace komisji sejmowej? [w:] Regulamin Sejmu w opiniach Biura Analiz Sejmowych, t. I, red. W. Odrowąż-Sypniewski, Warszawa 2010.
  • Pastuszko G., Stanowisko ustrojowe marszałka Sejmu a prawa opozycji parlamentarnej, „Przegląd Sejmowy” 2009, nr 2.
  • Uziębło P., O potrzebie poszerzania parlamentarnych praw opozycji, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2018, t. XL.
  • Patyra S., Marszałek Sejmu jako organ czuwający nad spokojem i porządkiem na obszarze Sejmu – dylematy teorii i praktyki parlamentarnej, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, nr 1.
  • Skrzydło W., Opinia na temat usytuowania i kompetencji Prezydium Sejmu w świetle nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, „Przegląd Sejmowy” 1998, nr 1.
  • Zaleśny J., Odpowiedzialność konstytucyjna. Praktyka III RP, Warszawa 2004.
  • Zubik M., Organizacja wewnętrzna Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa 2003.
  • Zubik M., Wybrane problemy dotyczące statusu prawnego Marszałka Sejmu, „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 4.

marszałek Senatu senat senator Zgromadzenie Narodowe Prezydent RP Speaker of the Senate Senate National Assembly President of the Republic of Poland,

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart