The Protection of State Security in Cyberspace as a Justifying Ground for Restricting Constitutional Freedoms and Rights

  • Author: Mirosław Karpiuk
  • Institution: University of Warmia and Mazury in Olsztyn
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7012-8999
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 401-412
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2022.03.30
  • PDF: ppk/67/ppk6730.pdf

Ochrona bezpieczeństwa państwa w cyberprzestrzeni jako przesłanka uzasadniająca ograniczenie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw

Artykuł odnosi się do cyberbezpieczeństwa państwa jako przesłanki pozwalającej na ingerencję w sferę wolności praw i wolności jednostki. Jego celem jest wskazanie okoliczności uzasadniających ograniczanie korzystania ze swobód obywatelskich, a także zasad temu towarzyszących. Konstytucyjne wolności i prawa nie są absolutne, w związku z czym w przypadku szczególnego zagrożenia mogą być ograniczane, nie może to mieć jednak charakteru dowolnego i być wykorzystywane do walki politycznej. Prawodawca wyraźnie wskazuje kiedy i przez kogo mogą być wprowadzane stosowne ograniczenia, a kiedy ingerencja jest niedopuszczalna. Rodzaje ograniczeń dotyczących korzystania z wolności i praw człowieka i obywatela powinny odpowiadać charakterowi oraz intensywności zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oddziałujących na normalne funkcjonowanie państwa. W artykule zastosowano metodę dogmatyczno-prawną, za pośrednictwem której dokonano analizy obowiązujących przepisów prawnych pod kątem cyberbezpieczeństwa jako przesłanki uzasadniającej ograniczenie wolności i praw jednostki.

This article discusses state security in cyberspace as a ground for legitimising interference with the exercise of personal rights and freedoms. It aims to outline the circumstances which justify restricting civil liberties and the underlying rules for such restrictions. Constitutional freedoms and rights are not absolute and as such may be restricted in the event of material threat. However, such restriction may not be arbitrary or serve as a means of political attack. It was expressly indicated by the legislators when, and by whom, certain restrictions might be introduced, and when such interference would be considered inadmissible. The types of restrictions on human and civil rights and freedoms should correspond to the nature and degree of the cyberspace threats that affect the normal functioning of the state. This article uses the legal dogmatics method to analyse the current legal regulations in terms of cybersecurity as a justifying ground for restricting personal freedoms and rights.

REFERENCES:

  • Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warsaw 2009.
  • Chałubińska-Jentkiewicz K., Cyberprzestrzeń jako obszar ochrony bezpieczeństwa narodowego w dokumentach europejskich, [in:] Dylematy bezpieczeństwa współczesnego państwa. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Rajchelowi, ed. M. Polinceusz, M. Pomykała, Rzeszów 2015.
  • Chałubińska-Jentkiewicz K., Karpiuk M., Kostrubiec J., The legal status of public entities in the field of cybersecurity in Poland, Maribor 2021.
  • Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Analiza zagrożeń bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni w działalności kontrolnej, [in:] Modele rozwiązań prawnych w systemie cyberbezpieczeństwa RP. Rekomendacje, eds. K. Chałubińska-Jentkiewicz, A. Brzostek, Warsaw 2021.
  • Czuryk M., Bezpieczeństwo jako dobro wspólne, “Zeszyty Naukowe KUL” 2018, no. 3.
  • Czuryk M., Supporting the development of telecommunications services and networks through local and regional government bodies, and cybersecurity, “Cybersecurity and Law” 2019, no. 2.
  • Garlicki L., Przesłanki ograniczania konstytucyjnych wolności i praw, “Państwo i Prawo” 2001, no. 10.
  • Hoffman I., Cybersecurity and public administration in times of corona(virus) – in the light of the recent Hungarian challenges, “Cybersecurity and Law” 2021, no. 1.
  • Karpiuk M., Prokop K., Sobczyk P., Ograniczenie korzystania z wolności i praw człowieka i obywatela ze względu na bezpieczeństwo państwa i porządek publiczny, Siedlce 2017.
  • Konstytucja RP. Komentarz do art. 1–86, eds. M. Safjan, L. Bosek, t. I, Warsaw 2016.
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, vol. II, eds. L. Garlicki, M. Zubik, Warsaw 2016.
  • Kostrubiec J., Sztuczna inteligencja a prawa i wolności człowieka, Warsaw 2021.
  • Marczyk M., Pilarski G., Internet rzeczy i jego wykorzystanie w cyberprzestrzeni jako nowym środowisku walki, [in:] Działania hybrydowe a bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych w SZ RP – wybrane aspekty, eds. M. Marczyk, M. Stolarz, B. Terebiński, Warsaw 2011.
  • Milik P., Uwarunkowania globalne cyberbezpieczeństwa, [in:] Modele rozwiązań prawnych w systemie cyberbezpieczeństwa RP. Rekomendacje, eds. K. Chałubińska-Jentkiewicz, A. Brzostek, Warsaw 2021.
  • Osierda A., Prawne aspekty pojęcia bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego, “Studia Iuridica Lublinensia” 2014, vol. 23.
  • Piechowiak M., Klauzula limitacyjna a nienaruszalność praw i godności, “Przegląd Sejmowy” 2009, no. 2.
  • Polinceusz M., Dissolving assemblies to guarantee security, “Humanities and Social Sciences” 2020, no. 3.
  • Skrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warsaw 2013.
  • Stahl M., Dobro wspólne w prawie administracyjnym, [in:] Nowe problemy badawcze w teorii prawa administracyjnego, eds. J. Boć, A. Chajbowicz, Wrocław 2009.
  • Supernat J., Arbitralność prawa, [in:] Jakość prawa administracyjnego, eds. D.R. Kijowski, A. Miruć, A. Suławko-Karetko, Warsaw 2012.
  • Winczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Warsaw 2008.

cybersecurity cyberspace personal freedoms and rights the states of emergency cyberbezpiewczeństwo cyberprzestrzeń Wolności i prawa jednostki stany nadzwyczajne

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart