Pozycja ustrojowa Rady Legislacyjnej (Lagrådet) w Królestwie Szwecji – uwagi wstępne

  • Author: Bogusław Przywora
  • Institution: Uniwersytet Humanistyczno- Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8809-3971
  • Author: Aleksander Wróbel
  • Institution: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5314-5906
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 113-124
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2022.04.09
  • PDF: ppk/68/ppk6809.pdf

The Position of the Council on Legislation (Lagrådet) in the Kingdom of Sweden – Introductory Remarks

In this work, the authors attempt to point out, on the one hand, the evolution of the Council on Legislation in the Kingdom of Sweden, and on the other, they will investigate the Swedish regulations concerning this body. This will be the basis for concluding remarks. In the opinion of the authors, the subject of these analyses is of significant importance in Poland in the context of searching for solutions optimizing the law-making process. It should be emphasized that in Sweden there is no centralized model of reviewing the constitutionality of the law, and common courts and other public bodies do not often use their right – under the constitution – to examine the constitutionality and legality of legal acts. Hence, in the absence of constitutional review in Polish understanding, it is essential to guarantee prior preventive control.

W opracowaniu Autorzy wskazują z jednej strony na ewolucję tego organu, z drugiej zaś dokonają egzegezy unormowań szwedzkich dotyczących Rady Legislacyjnej. Powyższa analiza stanowiła podstawę do sformułowania wniosków. Podjęcie tej tematyki w ocenie Autorów ma istotne znaczenie dla polskiego ustawodawcy w kontekście poszukiwania rozwiązań optymalizujących system tworzenia prawa w Polsce. Podkreślić należy, że w Szwecji nie ma scentralizowanego modelu kontroli konstytucyjności prawa, a sądy powszechne oraz inne organy publiczne nieczęsto korzystają z przysługującego im – na mocy konstytucji – prawa badania konstytucyjności i legalności aktów prawnych. Stąd, wobec braku kontroli następczej, istotne znaczenie ma zagwarantowanie uprzedniej kontroli prewencyjnej.

REFERENCES:

  • Grzybowski M., Przywora B., Wpływ komisji Sejmu RP i szwedzkiego Riksdagu na treść projektów ustaw – analiza porównawcza proceduralnych unormowań regulaminowych, [w:] Konstytucjonalizm polski. Refleksje z okazji Jubileuszu 70-lecia urodzin i 45-lecia pracy naukowej Profesora Andrzeja Szmyta, red. A. Gajda, K. Grajewski, A. Rytel- Warzocha, P. Uziębło, Marcin M. Wiszowaty, Gdańsk 2020.
  • Grzybowski M., Zarys systemu ustrojowego, Krakow 2019.
  • Holmberg E., Stjernquist N., Regner G., Eliasson M., Isberg M., Grundlagarna RF, RO, SO, Stockholm 2012.
  • Lavin R., Hur uppfattas Lagradets roll av Lagradet självt?, SvJT 2009.
  • Przywora B., Wrobel A., Status prawny sędziego w Królestwie Szwecji, [w:] Status prawny sędziego. Państwa europejskie, t. I, red. B. Przywora, Warszawa 2019.
  • Rytel-Warzocha A., Pozycja ustrojowa przewodniczącego szwedzkiego parlament, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2011, nr 3.

Rada Legislacyjna Szwedzki system prawa konstytucyjne prawo Council on Legislation Swedish legal system constitutional law

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart