W sprawie zgodności z Konstytucją RP powoływania sędziów – członków Krajowej Rady Sądownictwa przez Sejm

  • Author: Anna Frankiewicz-Bodynek
  • Institution: Uniwersytet Opolski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1304-9383
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 141-153
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2022.06.10
  • PDF: ppk/70/ppk7010.pdf

On the Compliance with the Constitution of the Republic of Poland of the Appointment of Judges – Members of the National Council of the Judiciary by the Sejm

The subject of this text is to determine whether Article 9a of the Law on the National Council of the Judiciary is compatible with the Constitution of the Republic of Poland. In order to answer this question, the relationship that should prevail between the various authorities in a system based on the principle of separation of powers was analyzed. Then, doubts were resolved as to whether the NCJ is a body appearing in the division of powers of the judiciary. In the end, it was concluded that in the RP, the Sejm should have no other creative powers over the judiciary than those expressly provided for in the Constitution of the RP. Otherwise, the chamber is placed in a position of unjustified supremacy vis-àvis the judiciary, and the judicial power provides no guarantee that human freedoms and rights will be decided by independent and impartial courts staffed by independent judges.

Przedmiotem niniejszego tekstu jest ustalenie, czy art. 9a ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa jest zgodny z Konstytucją RP. W celu udzielenia odpowiedzi na to pytanie przeanalizowano relacje, jakie powinny panować pomiędzy poszczególnymi władzami w systemie opartym o zasadę podziału władz. Następnie rozwiano wątpliwości co do tego, czy KRS jest organem występującym w pionie władzy sądowniczej. Ostatecznie stwierdzono, że w RP Sejm nie powinien mieć innych kompetencji kreacyjnych wobec organów władzy sądowniczej, niż tylko te, które wyraźnie przewiduje Konstytucja RP. W przeciwnym razie izba postawiona jest w pozycji nieuzasadnionej supremacji względem judykatywy, a władza sądownicza nie daje gwarancji, iż o wolnościach i prawach człowieka rozstrzygać będą niezależne i bezstronne sądy obsadzone przez niezawisłych sędziów.

REFERENCES:

  • Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2008.
  • Chmielarz-Grochal A., Rozdział XII. Wymiar Sprawiedliwości, [w:] Polskie Prawo Konstytucyjne, red. D. Górecki, Warszawa 2020.
  • Frankiewicz A., Kontrasygnata aktów urzędowych Prezydenta RP, Kraków 2004.
  • Garlicki L., Rozdział VIII „Sądy i trybunały”, artykuł 186, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. IV, red. L. Garlicki, Warszawa 2005.
  • Małajny R.M., Idea rozdziału władzy państwowej i jej interpretacje, „Przegląd Sejmowy” 2009, nr 1.
  • Masternak-Kubiak M., Trzciński J., System rządów w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. – analiza kompetencji Sejmu, „Przegląd Sejmowy” 1997, nr 5.
  • Pułło A., Ustroje państw współczesnych, Warszawa 2007.
  • Pułło A., Zasada podziału i równoważenia władz (Podstawowe dylematy debaty konstytucyjnej), „Gdańskie Studia Prawnicze” 1998, t. III.
  • Suchocka H., Zasada podziału i zrównoważenia władz, [w:] Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, red. W. Sokolewicz, Warszawa 1998.
  • Szczucki K., Art. 186 Konstytucji RP [Krajowa Rada Sądownictwa], [w:] Konstytucja RP, t. II, Komentarz do art. 87–243, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.

niezależność sądów niezawisłość sędziów niezależność Krajowej Rady Sądownictwa Konstytucja RP zasady ustrojowe Independence of the Courts independence of judges Independence of the National Council of the Judiciary Constitution of the Republic of Poland constitutional principles

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart