Konstytucyjność praktyki stosowania i wykładni art. 99 ust. 3 i 3a ustawy Prawo farmaceutyczne – ewolucja stanowiska sądów administracyjnych

  • Author: Mariusz Jabłoński
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8347-1884
  • Author: Sylwia Jarosz-Żukowska
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3270-710X
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 339-353
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppk.2022.06.25
  • PDF: ppk/70/ppk7025.pdf

The Constitutionality of the Practice of Applying and Interpreting Art. 99 sec. 3 and 3a of the Pharmaceutical Law – Evolution of the Position of Administrative Courts

The study analyzes the jurisprudence of administrative courts regarding the scope of application of Art. 99 sec. 3 and 3a of the Pharmaceutical Law. The application of an extensive interpretation of this provision was deemed unconstitutional. Such an interpretation assumes that it is applicable not only in the procedure for granting a permit to operate a pharmacy, but also in the procedure for its amendment and withdrawal. The authors express the conviction that it is necessary to stabilize the position of the courts in this matter and to adopt the view expressed in the latest judgments of the Supreme Administrative Court that Art. 99 sec. 3 and 3a of the Pharmaceutical Law Act is a clear and coherent provision of a purely competence nature. Deriving from this provision the obligations of an entity running a pharmacy that have not been expressed by the legislator violates fundamental constitutional principles and values.

W opracowaniu poddano analizie orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące zakresu stosowania art. 99 ust. 3 i 3a ustawy Prawo farmaceutyczne. Za niekonstytucyjną uznano praktykę rozszerzającej wykładni tego przepisu, przyjmującej, iż ma on zastosowanie nie tylko w postępowaniu o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki, ale także w postępowaniu w sprawie jego zmiany i cofnięcia. Autorzy wyrażają przekonanie o konieczności ustabilizowania się stanowiska sądów w tej materii i przyjęcia poglądu wyrażonego w najnowszych wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego, iż art. 99 ust. 3 i 3a u.p.f. jest jasnym i spójnym przepisem o wyłącznie kompetencyjnym charakterze. Wywodzenie z niego niewyrażonych przez ustawodawcę obowiązków podmiotu prowadzącego aptekę narusza fundamentalne zasady i wartości konstytucyjne.

REFERENCES:

  • Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S., Działalność gospodarcza na rynku aptecznym i jej ograniczenia. Uwarunkowania konstytucyjne, Warszawa 2022.
  • Misiak J., Rewolucyjna wykładnia przepisów o 1%, http://www.rynekaptek.pl/wywiad/rewolucyjna-wykladnia-przepisow-o-1,7544_2.html.
  • Pudzianowska D., Rabiega-Przyłęcka A., Cofanie zezwoleń na prowadzenie aptek ogólnodostępnych z powodu przekroczenia ograniczeń antykoncentracyjnych – analiza problemu w świetle orzecznictwa, „Przegląd Prawa Handlowego” 2021, nr 11.
  • Pudzianowska D., Sukcesja administracyjnoprawna zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej. Glosa do wyroków NSA z 4.02.2020 r., II GSK 3025/17, II GSK 3026/17, II GSK 3027/17, II GSK 3135/17, II GSK 3291/17, oraz z 5.02.2020 r., II GSK 2478/17, „Przegląd Sądowy” 2021, nr 7–8.
  • Pudzianowska D., Zagadnienie możliwości wyłączenia sukcesji administracyjnoprawnej zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej. Glosa do wyroków NSA z 11.08.2020 r., II GSK 3573/17 i II GSK 4336/17, „Glosa” 2021, nr 3.

wolność działalności gospodarczej freedom of economic activity Prawo farmaceutyczne Pharmaceutical law rękojmia należytego prowadzenia apteki zezwolenie na prowadzenie apteki warranty of proper operation of a pharmacy permission to run a pharmacy

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart