Author: Kamila Rezmer-Płotka
Institution: Nicolaus Copernicus Univeristy (Poland)
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1458-5076
Published online: 25 July 2022
Final submission: 4 May 2022
Printed issue: 2022
Source: Show
Page no: 9
DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppsy202202
PDF: ppsy/51/ppsy202202.pdf

The article analyses political opposition toward the date of presidential elections and conducting them in the correspondence form on May 10, 2020, in Poland. The study is embedded in the theories of quasi-militant democracy and the emergence of social movements. The method used in the study is the qualitative analysis of media messages of the main news websites in Poland. Mainly in terms of the activity and arguments of citizens against the elections in the form of correspondence. The presidential elections revealed the imperious relationship between the government and citizens in Poland’s becoming quasimilitant democracy. The emphasis was on the elements regarding the organisation of elections on May 10 that could impact a social movement’s emergence. The most significant role in stopping the May 10 elections was played by institutional opposition in the form of local self-governments’ civil disobedience and the Senate’s action, which efficiently blocked the party’s initiative. The article accounts for how election matters determined the social mobilisation and activity of the new social movement. This paper’s main finding is that institutional opposition may prevail over the social one in the pandemic.

REFERENCES:

  • Bäcker, R., & Rak, J. (2022). Poland: Drift Towards Quasi-militant Democracy in Defiance of Resistance. In R. Bäcker & J. Rak (Eds.), Neo-militant Democracies in Post-communist Member States of the European Union (pp. 83–97). Routledge.
  • Dobrzeniecki, K. (2018). Prawo wobec sytuacji nadzywczajnej. Między legalizmem a koniecznością. Toruń.
  • Dobrzeniecki, K., & Przywora, B. (2021). Legal basis for introducing restrictions on human rights and freedoms during the first wave of the COVID-19 Pandemic. Review of European and Comparative Law, 46(3).
  • Election Code. (2011). Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, Dz. U. 2011 Nr 21 poz. 112.
  • Florczak-Wątor, M. (2020). Niekonstytucyjność ograniczeń praw i wolności jednostki wprowadzonych w związku z epidemią COVID-19 jako przesłanka odpowiedzialności odszkodowawczej państwa. PiP, 12.
  • Fuchs, C. (2006). The Self-Organisation of Social Movements. Systemic Practice and Action Research, 19(1), 101–137.
  • Gazeta Prawna. (2020). Polacy nie chcą wyborów w maju – ani zwykłych, ani korespondencyjnych [SONDAŻ]. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/1468561,wybory-prezydenckie-glosowanie-korespondencyjne.html
  • Gontarek, L. (2020, May 3). Dzięki niemu w Łodzi zawisło kilkanaście billboardów antywyborczych. „Nie mogę wybaczyć PiS-owi, że nas podzielił”. Gazeta Wyborcza. Łódź. https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,25911083,dzieki-niemu-w-lodzi-zawislo-kilkanascie-plakatow-antywyborczych.html
  • Jarentowski, M. (2020, April 24). Opinia do ustawy o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. (druk nr 99). Kancelaria Senatu, Biuro Legislacyjne.
  • Kardas, P. (2020). Konstytucyjne podstawy rozstrzygania kolizji obowiązków i konfliktu dóbr w czasie pandemii. Palestra, 6.
  • Kubicka-Żach, K. (2020). Wojewodowie żądają przekazania poczcie spisów wyborców – gminy nie widzą podstaw prawnych. https://www.prawo.pl/samorzad/przekazanie-poczcie-danych-ze-spisu-wyborcow-przez-gminy-nie-ma,499743.html
  • Loewenstein, K. (1937a). Militant Democracy and Fundamental Rights I. The American Political Science Review, 3(31), 417–432.
  • Mareš, M. (2012). Czech Militant Democracy in Action. Dissolution of the Workers’ Party and the Wider Context of This Act. East European Politics and Societies, 26(1), 33–35.
  • Marszałek-Kawa, J., & Plecka, D. (2017). Social Security as a Factor Contributing to the Evolution of the Political System in Poland after the Parliamentary Elections of 2015. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 4, 79–94.
  • Marszałek-Kawa, J. (2019). Election Dilemmas. Does the Education of a Candidate for Parliament Influence Electoral Decisions? Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 5(51), 145–157.
  • Molier, G., & Rijpkema, B. R. (2018). Germany’s New Militant Democracy Regime: National Democratic Party II and the German Federal Constitutional Courts’ ‘Potentiality’ Criterion for Party Bans: Bundesverfassungsgericht, Judgment of 17 January 2017, 2 BvB 1/13, National Democratic Party II. European Constitutional Law Review, 2(14), 394–409.
  • (2020). Informacja o wynikach kontroli. Działania wybranych podmiotów w związku z przygotowaniem wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. z wykorzystaniem głosowania korespondendcyjnego.
  • Pecyna M. (2020). Odpowiedzialność odszkodowawcza Skarbu Państwa za ograniczenia praw i wolności w czasie epidemii COVID-19. PiP, 12.
  • Polish Bishops’ Conference. (2020, June 25). Rada Stała KEP: apelujemy o wspólne stanowisko ws. wyborów prezydenckich. https://episkopat.pl/rada-stala-kep-apelujemy-o-wspolne-stanowisko-ws-wyborow-prezydenckich/
  • Pytlakowski, P. (2020). Wszystkie grzechy Szumowskiego. Nocna akcja plakatowa. Polityka. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1958530,1,wszystkie-grzechy-szumowskiego-nocna-akcja-plakatowa.read
  • Radziewicz, P. (2019). Art. 228. In P. Tuleja. (Ed.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Warszawa.
  • Rak, J. (2020). Conceptualising the Theoretical Category of Neo-militant Democracy: The Case of Hungary. Polish Political Science Yearbook, 49(2).
  • Rezmer-Płotka, K. (2021). Contentious politics in defense of neo-militant democracy in Poland: the rationale behind fighting a quasi-militant democracy. HAPSc Policy Briefs Series, 2(1), 24–29.
  • Sroka, T. (2020). Ograniczenia praw i wolności konstytucyjnych oraz praw pacjenta w związku z wystąpieniem zagrożenia epidemicznego. Palestra, 6.
  • Szmulik, B., & Szymanek, J. (2020). O możliwości wprowadzenia stanu nadzwyczajnego w kontekście epidemii koronawirusa. Leg., 2.
  • Tuleja, P. (2020). Pandemia COVID-19 a konstytucyjne stany nadzwyczajne. Palestra, 9.
  • zdr/ac/luq/polsatnews.pl, PAP. (2020). Sejm zmienił Kodeks wyborczy. Osoby na kwarantannie również zagłosują. Polsat News. https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-03-28/sejm-zmienil-kodeks-wyborczy-osoby-na-kwarantannie-rowniez-zaglosuja/

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart