The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Local Press in Poland: The Internet Instead of Print?
- Institution: Jan Kochanowski University in Kielce (Poland)
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8368-5134
- Year of publication: 2023
- Source: Show
- Page no: 16
- Pages: 17-32
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppsy202390
- PDF: ppsy/52/ppsy202390.pdf
This article examines changes in Polish local press at the turn of the second and the third decade of the 21st Century, directly or indirectly related to the coronavirus pandemic. For years, statistics have been showing declining sales of printed press. This is mainly the case of the general-interest newspapers – national, regional, and local alike. Internet media platforms are increasingly important and often take over the role of the leading local media. Due to their limited reach, local publishers felt the losses from reduced advertising revenue and copy sales even more acutely than national publishers. Local press and small publishing teams struggled to cope with the impact of the pandemic and demand for digitization. So, what will the local press look like in the following years? How will the pandemic change the face of the local press? This study addresses these issues based on findings from desk research, case studies, and content analysis of relevant media. The result of the research is the confirmation of changes in the field of local communication, especially in its channels. The printed press arouses less and less interest among recipients and ceases to function as the fourth estate.
REFERENCES:
- Chorązki, W. (1999). Polskie media lokalne i sublokalne 1989-1999. Press Studies, 1(2), 59–82.
- Coleman, S. & Ross, K. (2015). The Media and The Public (1st ed.). Wiley.
- Czapul, K. (2019, December 11). Koniec „Głosu Wągrowieckiego”! Ukazywał się prawie 30 lat! Okno na Wągrowiec.pl. https://oknonawagrowiec.pl/koniec-glosu-wagrowieckiego-ukazywal-sie-prawie-30-lat-rozmowa-ze-sp-jerzym-mianowskim/
- Czapul, K. (2020a, March 24). Koronawirus uderza w lokalną prasę. Wydawcy apelują do premiera o pomoc. Press.pl. https://www.press.pl/tresc/60955,koronawirus-uderza-w-lokalna-prase_-wydawcyapeluja-do-premiera-o-pomoc
- Czapul, K. (2020b, April 15). Wicepremier Piotr Gliński proponuje wydawcom rozmowy. Press.pl. https://www.press.pl/tresc/61245,wicepremier-piotr-glinski-proponuje-wydawcom-rozmowy
- Dagens Nyheter (2022, February 7). Bästa resultatet sedan 1990-talet för Dagens Nyheter. Dagens Nyheter.se. https://www.dn.se/sverige/basta-resultatet-sedan-1990-talet-for-dagens-nyheter/
- Dutton, W. H. & Dubois, E. (2015). The Fifth Estate: a rising force of pluralistic accountability. In S. Coleman & D. Freelon (Eds.), Handbook of digital politics (pp. 51–66). Edward Elgar Pub.
- Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2019). Kondycja finansowa prywatnych wydawców tygodników lokalnych, Media Management, 4, 233–246. https://www.ejournals.eu/pliki/art/15350/
- Gierula, M. (2005). Polska prasa lokalna 1989-2000: typologia i społeczne funkcjonowanie. University of Silesia Publishing.
- Głos Wągrowiecki (2019, December 6), Strona główna: Czwórka szansami! Facebook. https://www.facebook.com/gloswagrowiecki
- Graham, G. & Smart, A. (2010). The regional‐newspaper industry supply chain and the internet. Supply Chain Management, 15(3), 196–206. https://doi.org/10.1108/13598541011039956
- Hamelink, C. (2015). Global Communication. SAGE Publications. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/global-communication/book234369#preview
- Hess, K. & Waller, L. J. (2021). Local newspapers and coronavirus: conceptualising connections, comparisons and cures. Media International Australia, 178(1), 21–35. https://doi.org/10.1177/1329878X20956455
- Holtz-Bacha, C. (2022). More than just collateral damage. Ramifications of the pandemic for freedom of the press. Publizistik, 67, 31–50. https://doi.org/10.1007/s11616-021-00699-4
- Jachimowski, M. (2006). Regiony periodycznej komunikacji medialnej: studium prasoznawczopolitologiczne o demokratyzacji komunikacji medialnej. University of Silesia Publishing.
- Jericho, G. (2012). The Rise of the Fifth Estate: Social Media and Blogging in Australian Politics. Scribe Publication. https://books.google.pl/books?printsec=frontcover&vid=ISBN9781921844935&redir_esc=y&hl=pl&pli=1#v=onepage&q&f=false
- jk (2020, December 18). ZKDP znika, jego rolę przejmują Polskie Badania Czytelnictwa. Wirtualne- Media.pl. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koniec-zkdp
- jk (2022, January 21). Subskrypcje „Gazety Radomszczańskiej”: 90 proc. czytelników odnawia abonament. WirtualneMedia.pl. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/subskrypcje-gazety-radomszczanskiej-przekroczyly-polowe-papierowego-nakladu-90-procent-czytelnikow-odnawia-abonament
- jsx (2021, December 8). Koniec miesięcznych danych o sprzedaży prasy. Od stycznia tylko publikacje kwartalne. WirtualneMedia.pl. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koniec-miesiecznych-danycho-sprzedazy-prasy-od-stycznia-tylko-kwartalne
- jsx (2022, February 9). „Polityka” ma prawie 23 tys. cyfrowych subskrybentów. WirtualneMedia.pl. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polityka-cyfrowa-subskrypcja-ile-kosztuje-pakiet-uniwersum
- Kemp, S. (2021, February 1). Digital 2021: Poland. DataReportal.com. https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland
- Kemp, S. (2022, January 26). Digital 2022: Global Overview Report. DataReportal.com. https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report
- Kępa-Mętrak, J. (2017). Prasa lokalna w dobie nowych technologii: analiza wybranych przykładów Press Studies, 3, 451–467. https://www.ejournals.eu/pliki/art/11136/
- Kępa-Mętrak, J. (2021). Jaka będzie prasa po pandemii? Próba diagnozy wstępnej (stan na styczeń 2021). Media Business Culture, 2(11), 169–184. https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.21.021.15162
- Kowalczyk, R. (2002). Prasa lokalna w systemie komunikowania społecznego. Adam Mickiewicz University Faculty of Political Science and Journalism in Poznań.
- Kowalczyk, R. (2008). Media lokalne w Polsce (Vols. 1–3). Contact Poznań Publishing.
- Lichtenberg, L. (2008). Press Concentration, Convergence and Innovation: Europe in Search of a New Communications Policy. Central European Journal of Communication, 1, 49–61. https://cejc.ptks.pl/Volume-1-No-1-Fall-2008/Press-concentration-convergence-and-innovationEurope-in-search-ofa-new-communications
- Magazyn 67 (2020, March 6). Numer 8 już dostępny! Nie wychodź z domu, czytaj na .ekranie. «http://www.magazyn67.pl/numer-8-juz-dostepny-nie-wychodz-z-domu-czytaj-na-ekranie/»
- Michalczyk, S. (2000). Media lokalne w systemie komunikowania. University of Silesia Publishing.
- Mikułowski Pomorski, J. (Ed.) (1990). Prasa lokalna jako czynnik kształtowania się więzi lokalnych. Publishing House of the Higher Pedagogical School in Rzeszów.
- Napoli, P. (2010). Audience Evolution. Columbia University Press. https://www.perlego.com/book/775035/audience-evolution-new-technologies-and-the-transformation-of-media-audiences-pdf
- Newman, N. (2022). Overview and key findings of the 2022 Digital News Report. Reuters Institute for the Study of Journalism. Oxford University. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-newsreport/2022/dnr-executive-summary
- Pązik, P. (2020, February 2). Trzech wydawców lokalnych wycofało swoje tytuły z ZKDP. Press.pl. https://www.press.pl/tresc/60499,trzech-wydawcow-lokalnych-wycofalo-swoje-tytuly-z-zkdp
- Piasecki, A.K. (2000). Lubuska czwarta władza: środki społecznej komunikacji w województwie lubuskim. Tadeusz Kotarbiński Pedagogical University in Zielona Góra.
- Polska Press Grupa (2021, March 2). PKN Orlen właścicielem Polska Press. https://polskapress.pl/pl/biuro-prasowe/pkn-orlen-wlascicielem-polska-press
- PBC (2022). Sprzedaż i rozpowszechnianie prasy. Polskie Badania Czytelnictwa. https://www.pbc.pl/wyniki-prasa-plus/
- Rada Wydawców SGL (2021, September 23). Sprawozdanie z działalności Rady Wydawców Stowarzyszenia Gazet Lokalnych w okresie od 1 stycznia 2020 do 31 grudnia 2020 roku. Local Newspapers Association. http://gazetylokalne.pl/wpcontent/uploads/2015/10/Sprawozdanie-z-dzia%C5%82alno%C5%9Bci-Rady-Wydawc%C3%B3w-SGL-w-roku-2020.pdf
- Rycko, K. (2021, October 26). „Życie Bytomskie” z największym spadkiem sprzedaży wśród tygodników lokalnych. Press.pl. https://www.press.pl/tresc/67810,_Zycie-bytomskie_-z-najwiekszym-spadkiemsprzedazy-wsrod-tygodnikow-lokalnych
- SML (2021a, April 29). Witamy nowych członków Stowarzyszenia! Local Media Association. https://localpress.pl/witamy-nowych-czlonkow-stowarzyszenia/
- SML (2021b, December). Pierwszy polski konkurs dla dziennikarzy i lokalnych portali internetowych. Local Media Association. https://localpress.pl/konkurs/
- Sparks, C., Wang, H., Huang, Y., Zhao, Y., Lü, N., & Wang, D. (2016). The impact of digital media on newspapers: Comparing responses in China and the United States. Global Media and China, 1(3), 186–207. https://doi.org/10.1177/2059436416666385
- Stawiany, J. (2020a, June17). Biedronka uruchomiła pilotażową sprzedaż tygodników lokalnych. Press. pl. https://www.press.pl/tresc/62120,biedronka-uruchomila-pilotazowa-sprzedaz-tygodnikow-lokalnych
- Stawiany, J. (2020b, October 8). Biedronka nie rezygnuje z lokalnych tygodników. Press.pl. https://www.press.pl/tresc/63511,biedronka-nie-rezygnuje-z-lokalnych-tygodnikow
- Stawiany, J. (2021, April 20). Ponad 40 gazet lokalnych w sieci Biedronka. Press.pl. https://www.press.pl/tresc/65624,ponad-40-gazet-lokalnych-w-sieci-biedronka
- Stawiany, J.& Czapul, K. (2020, April 2). Wydawcy lokalni nie spieszą się z cięciem wynagrodzeń. Press.pl. https://www.press.pl/tresc/61397,wydawcy-lokalni-nie-spiesza-sie-z-cieciem-wynagrodzen
- Tameez, H. (2020, November 5). For the First Time, The New York Times’ Digital Subscriptions Generate More Revenue Than its Print Ones. NiemanLab.org. https://www.niemanlab.org/2020/11/forthe-first-time-the-new-york-times-digital-subscriptions-generate-more-revenue-than-its-print-ones/
- Williams, R. (2021, May 10). Digital Newspaper Subscriptions Will Exceed Print By 2027. MediaPost. com. https://www.mediapost.com/publications/article/363099/digital-newspaper-subscriptionswill-exceed-print.html
local estate local communication media power Polish local press COVID-19 pandemic print media digital media