Paradigms of the Sick, Healthy, and Normal Security in Social Sciences
- Institution: Military University of Technology (Poland)
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5453-1649
- Published online: 3 January 2023
- Final submission: 30 September 2022
- Printed issue: March 2023
- Source: Show
- Page no: 21
- Pages: 165-185
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/ppsy202301
- PDF: ppsy/52/ppsy202301-11.pdf
One of the many divisions of security exposed in the literature dealing with it is the ambivalent division into positive and negative security, which sometimes, somehow combined and mutually limiting, manifest themselves in normal and real security. Starting from this distinction, I develop their descriptions based on Erich Fromm’s explanations of a healthy, sick, and normal society. Simultaneously, I argue that sick societies pursue negative security by preferring war and destruction, while healthy societies pursue positive security by preferring love, peace, and creative activity. It is a preference based on striving, in the case of a healthy society and positive security, “to be”, as Fromm states, and in the case of a sick society and negative security, “to have”, and finally, in the case of normal security, to mutually limiting “to have” and “to be”. I deepen this description by referring to the thought of Bertrand Russell, in which positive and good security is defined “as one that should be by itself”, and negative and bad “as one that should not be by itself”. On the other hand, by bolding and broadening this description, I associate positive security (based on “to be”) with the concept of “civilisation of love”, “civilization of life”, and “civilization of brotherhood”, while negative security (embedded in “to have”) with “civilisation of killing”, “civilisation of overkilling”, and “civilisation of death”, and finally, normal security (embedded on mutually limiting “to be” and “to have”) with the liberal civilisation of security and control.
REFERENCES:
- Ardusso, F. (2000). Magisterium Kościoła. WAM.
- (2004). Polityka. PWN.
- Bocian, J. (2014). Piąte przykazanie dekalogu i nakaz miłości nieprzyjaciół a „słuszna wojna”. In T. Kośmidr, K. Gąsiorek, & C. Smuniewski (Eds.), Chrześcijaństwo i bezpieczeństwo. Znaczenie Jana Pawła II w dyskursie polemologiczno-irenologicznym. Instytut Papieża Jana Pawła II.
- Fromm, E. (1966). Szkice z psychologii religii. KiW.
- Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo. PIW.
- Fromm, E. (2001). O sztuce miłości. Rebis.
- Fromm, E. (2012). Mieć czy być? REBIS.
- Fromm, E. (2015). Serce człowieka: Jego niezwykła zdolność do czynienia dobra i zła. Vis-a-vis/Etiuda.
- Fromm, E. (2016). Patologia normalności. Przyczynek do nauki o człowieku. Vis-a-vis/Etiuda.
- Fromm, E. (2021). Ucieczka od wolności. Vis-a-Vis/Etiuda.
- Gumplowicz, L. (1887). System socyologii. Spółka Nakładowa.
- Hempoliński, M. (1999). Czy zdołamy wyjść z cywilizacji zabijania? In J. L. Krakowiak (Ed.), Ekologia ducha. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia.
- John Paul II. (1981). Laborem exercens. Pallottinum.
- Jung, C. (1993). Archetypy i symbole. Pisma wybrane. Czytelnik.
- Klasyfikacja dziedzin i dyscyplin naukowych w Polsce. (n.d.). https://pl.wikipedia.org/wiki/Klasyfikacja_dziedzin_i_dyscyplin_naukowych_w_Polsce
- Krysowaty, A., & Świniarski, J. (2020). Bezpieczeństwo w „społeczeństwie nadzoru”. Elipsa.
- Manifest Russela-Einsteina - Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością. (1955). https://ptsp.pl/manifest-russela-einsteina
- Marszałek-Kawa, J. (Ed.) (2019). Państwo w obliczu współczesnych wyzwań. O cyberbezpieczeństwie i innych zagrożeniach na przykładzie wybranych państw azjatyckich. Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Marszałek-Kawa, J., & Plecka, D. (Eds.) (2019). The Dictionary of Political Knowledge. Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Nye, J. S. (2009). Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii historii. Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
- Penrose, R. (2017). Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświat. Copernicus Center.
- Pismo Święte Nowego i Starego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. (2003). Pallottinum.
- Pope Francis. (2020). Fratelli tutti. http://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html
- Russell, B. (1915). The Ethics of War. International Journal of Ethics, 25(2).
- Russell, B. (1915). War and Non-Resistance: A Rejoinder to Professor Perry. International Journal of Ethics, 26.
- Russell, B. (1920). Why men fight? A method of abolishing the international due.
- Russell, B. (1933). Przebudowa społeczna.
- Russell, B. (1951). New Hopes for a Changing World.
- Russell, B. (1954). Human Society in Ethics and Polititics.
- Russell, B. (1957). Szkice sceptyczne. KiW.
- Russell, B. (2009). The Elements of Ethics (1910). In Philosophical Essays. Routledge.
- Russell, B. (n.d.). Co możemy uczynić? http://humanizm.net.pl/comozemy.html
- Schopenhauer, A. (2015). O podstawie moralności. Vis-á-Vis/Etiuda.
- Sinugina, L. (1981). Agresja czy miłość. Prezentacja poglądów Ericha Fromma. KAW.
- Składanek, M. (1989). Mitologia Iranu.
- Szacki, J. (1983). Historia myśli socjologicznej, parts I and II. PWN.
- Świniarski, J., & Kawalerski, P. (2019). Drogi i bezdroża securitologii. WAT.
- Zięba, R., & Zając, J. (2010). Budowa zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego Polski. Ekspertyza.
- Zimbardo, Ph. G. (2008). Efekt Lucyfera: Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?
necrophilic way of life biophilic way of life normal society and security healthy society and security sick society and security