Strategie akulturacyjne wśród międzynarodowych studentów anglojęzycznych programów zarządzania w Polsce

  • Author: Agnieszka Golińska
  • Institution: Uniwersytet SWPS
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0284-7315
  • Author: Anna Posmykiewicz
  • Institution: Lund University, Sweden
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5410-7538
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 163-176
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.02.11
  • PDF: em/25/em2511.pdf

Acculturation strategies among international students of English-speaking management programs in Poland

The primary objective of this study was to identify the acculturation strategies employed by international students enrolled in English-speaking management programs in Poland. The study employed two research models: the Tridimensional Acculturation Model developed by Ferguson et al. (2012) and the Relative Acculturation Extended Model (RAEM) proposed by Navas et al. (2005). Both models conceptualize acculturation as a multifaceted and context-dependent process. International students pursuing full-time management study programs exemplify a group susceptible to remote acculturation conditions (Ferguson and Bornstein, 2012). The study was based on in-depth interviews with 19 individuals and was carried out with the use of the Cultural Identity Mapping technique (Ferguson, 2018). Three acculturation strategies employed by students have been identified: separation (an orientation towards the culture of origin while rejecting elements of other cultures), integration (a simultaneous orientation towards two cultures), and multicultural strategy (an orientation towards more than two cultures). The identification of the third strategy contributes to ongoing discussions regarding the limitations of twodimensional acculturation models which fail to encapsulate the increasing complexity and diversity of individuals’ acculturation experiences (e.g., Sam & Ward, 2021; Rudmin, 2006). Finally, remote acculturation turned out to play an important role in the processes associated with the acquisition of the third culture.

Celem prezentowanego badania była identyfikacja strategii akulturacji międzynarodowych studentów anglojęzycznych programów zarządzania w Polsce w oparciu o dwa modele badawcze: Trójwymiarowy (3D) Model Akulturacji (Ferguson i in., 2012) oraz Rozszerzony Model Względnej Akulturacji (RAEM) (Navas i in., 2005). Obydwa modele ujmują akulturację jako proces złożony i zależny od kontekstu. Międzynarodowi studenci i studentki zarządzania to natomiast grupa, która spełnia warunki zdalnej akulturacji (remote acculturation) (Ferguson i Bornstein, 2012). W ramach badania przeprowadzono 19 indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz wykorzystano technikę mapowania tożsamości kulturowych (Ferguson, 2018). Zidentyfikowano trzy stosowane strategie akulturacji: separację (orientacja na kulturę pochodzenia przy jednoczesnym braku przyjmowania elementów innych kultur), integrację (orientacja na dwie kultury) oraz strategię wielokulturową (orientacja na więcej niż dwie kultury). Identyfikacja tej trzeciej strategii stanowi głos w dyskusji dotyczącej krytyki dwuwymiarowych modeli akulturacji, które nie odzwierciedlają coraz większej złożoności i różnorodności doświadczeń jednostek (np. Sam i Ward, 2021; Rudmin, 2006). Ponadto zdalna akulturacja okazała się pełnić ważną rolę procesach nabywania trzeciej kultury.

REFERENCES:

  • Berry, J.W. 2008. Globalisation and acculturation. International Journal of Intercultural Relations. 32 (4). https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2008.04.001 (10.06.2024).
  • Biwa, V. 2022. Multicultural identity development: An autoethnographic examination of a Sojourner’s journey. International Journal of Intercultural Relations. 91, pp. 119–126. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2022.09.008 (10.06.2024).
  • Czubińska, G., Łużniak-Piecha, M., Golińska, A. i Kulczyk, J. 2018. Krajobraz po Brexicie. Polacy i Brytyjczycy w procesie wzajemnej akulturacji. Zoon Politikon. 9, ss. 100–116. https://doi.org/10.4467/2543408XZOP.18.017.10512.
  • Eales, L., Gillespie, S., Eckerstorfer, S., Eltag, E.M., Group, G. and Ferguson, G.M. 2020. Remote. Acculturation 101: A Primer on Research, Implications, and Illustrations from Classrooms Around the World. Online Readings in Psychology and Culture. 8 (1). https://doi.org/10.9707/23070919.1168 (10.06.2024).
  • Ferguson, G.M. 2013. The big difference a small island can make: How Jamaican adolescents are advancing acculturation science. Child Development Perspectives. 7 (4), pp. 248–254. http://doi.org/10.1111/cdep.12051 (10.06.2024).
  • Ferguson, G.M. 2018. Caribbean migration and globalization: Illuminating new global patterns of acculturation and adaptation in the 21st Century. Caribbean Journal of Psychology. 10, pp. 192–222.
  • Ferguson, G.M. and Bornstein, M.H. 2012. Remote acculturation: The “Americanization” of Jamaican Islanders. International Journal of Behavioral Development. 36 (3), pp. 167–177. https://doi.org/10.1177/0165025412437066 (10.06.2024).
  • Ferguson, G.M., Bornstein, M.H. and Pottinger, A.M. 2012. Tridimensional Acculturation and Adaptation Among Jamaican Adolescent-Mother Dyads in the United States. Child Development. 83 (5), 1486–1493. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01787.x (10.06.2024).
  • Flannery, W.P., Reise, S.P. and Yu, J. 2001. An empirical comparison of acculturation models. Personality and Social Psychology Bulletin. 27 (8), ss. 1035–1045. https://doi.org/10.1177/0146167201278010 (10.06.2024).
  • Golińska, A., 2022. Strategie i preferencje akulturacyjne studentów międzynarodowych w Meksyku. Psychologia Wychowawcza. 67 (25), ss. 43–65. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2330.
  • Golińska, A. i Kwiatkowska A., 2024. Orientacje akulturacyjne Meksykanów w stosunku do migrantów pochodzących z USA, Francji, Polski, Hiszpanii, Korei Południowej i Ekwadoru. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny. 1 (191), ss. 167–195. https://doi.org/10.4467/25444972SMPP.24.009.19679.
  • Grzymała-Moszczyńska, H. 2012. Konflikty między strategiami akulturacyjnymi ofiarowanymi przez społeczność przyjmującą i strategiami akulturacyjnymi przyjmowanymi przez społeczności imigrantów. W: Królikowska, J. red. (Złudne) obietnice wielokulturowości. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, ss. 164–176.
  • Kramer, E.M. 2003. Cosmopoly: Occidentalism and the new world order. In: Kramer, E.M. ed. The Emerging Monoculture: Assimilation and the “model minority.” Praeger Publishers, pp. 234–292.
  • Kunst, J.R. 2021. Are we facing a “causality crisis” in acculturation research? The need for a methodological (r)evolution. International Journal of Intercultural Relations. 85, pp. A4–A8. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.08.003 (10.06.2024).
  • Kwiatkowska, A. 2019. Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mancini, T. and Bottura, B. 2014. Acculturation processes and intercultural relations in peripheral and central domains among native Italian and migrant adolescents. An application of the Relative Acculturation Extended Model (RAEM). International Journal of Intercultural Relations. 40, pp. 493. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2013.12.002 (10.06.2024).
  • McKenzie, J., Virani, S., Thao, M., Lopez, C.T., Ford, S. and Dionicio, N. 2024. “Like Being in Purgatory”: Cultural Identity Mapping Centers Hmong American Experiences of Biculturalism. Journal of Cross-Cultural Psychology. 0 (0). https://doi.org/10.1177/00220221241230009.
  • Navas, M., Garcia, M.C., Sanchez, J., Rojas, A.J., Pumares, P. and Fernandez, J.S. 2005. Relative Acculturation Extended Model (RAEM): New contributions with regard to the study of acculturation. International Journal of Intercultural Relations. 29, pp. 21–37. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2006.08.002 (10.06.2024).
  • Neale, B. 2019. What is Qualitative Longitudinal Research? Bloomsbury Publishing.
  • Nguyen, H.H. and von Eye, A. 2002. The Acculturation Scale for Vietnamese Adolescents (ASVA): A bidimensional perspective. International Journal of Behavioral Development. 26 (3), pp. 202–213. DOI: 10.1080/ 01650250042000672.
  • Rojas, A.J., Navas, M., Sayans-Jiménez, P. and Cuadrado, I. 2014. Acculturation Preference Profiles Of Spaniards and Romanian Immigrants: The Role of Prejudice and Public and Private Acculturation Areas. The Journal of Social Psychology. 154, pp. 339–351. https://doi.org/10.1080/00224545.2014.903223 (10.06.2024).
  • Rudmin, F.W. 2006. Debate in Science: The Case of Acculturation. AnthroGlobe Journal. [Retrieved from http://www.anthroglobe.info/docs/rudminf_acculturation_061204.pdf].
  • Sam, D.L. and Ward, C., 2021. Three generations of psychological acculturation research: theoretical advancements and methodological challenges. In: Bender, M. and Adams, B.G. eds. Methods and Assessment in Culture and Psychology. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 17–40. https://doi.org/10.1017/9781108675475.003 (10.06.2024).
  • Schwartz, S.J., Birman, D., Benet-Martínez, V. and Unger, J. 2017. Biculturalism: Negotiating multiple cultural streams. In: Schwartz, S.J. and Unger, J. ed. Oxford handbook of acculturation and health. New York: Oxford University Press, pp. 29–47.
  • Schwartz, S., Walsh, S., Ward, C., Tartakovsky, E., Weisskirch, R., Vedder, P. (...) and Geeraert, N. 2022. The role of psychologists in international migration research: Complementing other expertise and an interdisciplinary way forward. Migration Studies, pp. 356–373. https://doi.org/10.1093/migration/mnz054 (10.06.2024).
  • Sirin S.R. and Fine M., 2007. Hyphenated selves: Muslim American youth negotiating their identities across the fault lines of global conflict. Applied Developmental Science, 11, ss. 151–163. https://doi.org/10.1080/10888690701454658.
  • Smith, P.B., Fischer, R., Vignoles, V.L. and Bond, M.H. 2013. Understanding Social Psychology Across Cultures. Engaging With Others in a Changing World. SAGE Publications.
  • Thelamour, B., 2017. Applying the Relative Acculturation Extended Model to Examine Black Americans’ Perspectives on African Immigrant Acculturation. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48 (9), ss. 1457–1471. https://doi.org/10.1177/0022022117730614.
  • Vedder, P., Berry, J., Sabatier, C. et al. 2009. The Intergenerational Transmission of Values in National and Immigrant Families: The Role of Zeitgeist. Youth Adolescence. 38, pp. 642–653. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9375-7 (10.06.2024).
  • Ward, C. and Kus, L. 2012. Thinking outside the Berry boxes: New perspectives on identity, acculturation and intercultural relations. International Journal of Intercultural Relations. 32, pp. 105–114. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2007.11.002 (10.06.2024).
  • Wilczewska, I. 2023. Breaking the chains of two dimensions: The tridimensional process-oriented acculturation model TDPOM. International Journal of Intercultural Relations, p. 95. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2023.101810 (10.06.2024).

remote acculturation zdalna akulturacja studenci międzynarodowi strategie akulturacyjne international students acculturation strategies third culture trzecia kultura wielokulturowość multiculturalism

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart