Hechos hierofánicos y experiencias místicas del sincretismo religioso en México

  • Author: Anna Wendorf
  • Institution: Departamento de Filología Española Universidad de Łódź
  • Year of publication: 2014
  • Source: Show
  • Pages: 139-176
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/sal201406
  • PDF: sal/4/sal406.pdf

A hierophanic dimension and mystical experience in Mexican religious syncretism

One of the most precious aspects of the research into Latin American cultures is undoubtedly religious experience, in regard to both its variety and diversity. Thus, this paper handles the events and situations which are inseparably connected with development of religious syncretism in Mexico. The article analyses historical conditions of syncretisation processes, American Indians’ beliefs, ceremonies and rituals, with particular consideration of Day of the Dead and cult of Our Lady of Guadalupe. The study of diachronic and synchronic profile does not claim the right to periodization of these experiences. It only aims at inquiring into social and cultural circumstances, allowing these cultures to interpret the world in a different way

Wymiar hierofaniczny i doświadczenie mistyczne w meksykańskim synkretyzmie religijnym

Jednym z najcenniejszych aspektów badań nad kulturami Ameryki Łacińskiej jest bez wątpienia doświadczenie religijne, zarówno pod względem jego różnorodności, jak i złożoności. W poniższej pracy zajmiemy się zatem wydarzeniami nierozerwalnie związanymi z rozwojem synkretyzmu religijnego w Meksyku. W artykule zostaną przeanalizowane uwarunkowania historyczne procesów synkretyzacyjnych, wierzenia, ceremonie i rytuały Indian, ze szczególnym uwzględnieniem Święta Zmarłych i kultu Matki Boskiej z Guadalupe. Studium o profilu diachronicznym i synchronicznym nie rości sobie prawa do periodyzacji owych doświadczeń. Pragnie jedynie dociec okoliczności społeczno-historycznych pozwalających tym kulturom interpretować świat w odmienny sposób.

BIBLIOGRAFIA:

  • Artigas 2010 – J. B.Artigas, México. Arquitetcura del siglo XVI, México 2010.
  • Drohojowski 1964 – J. Drohojowski, Religie i wierzenia w życiu Ameryki Łacińskiej, Warszawa 1964.
  • Drohojowski 1966 – J. Drohojowski, Meksyk Bogów, Krzyża i Dolarów, Warszawa 1966.
  • Durkheim 2010 – E. Durkheim, Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, trad. A. Zadrożyńska, Warszawa 2010.
  • Eliade 2012 – M. Eliade, Lo sagrado y lo profano, trad. L. G. Fernández, R. A. Díez Aragón, Barcelona 2012.
  • Eliade, Culianu 1994 – M. Eliade, I. P. Culianu, Diccionario de las religiones, Barcelona 1994.
  • Favrot Peterson 2005 – J. Favrot Peterson, The Reproducibility of the Sacred: Simulacra of the Virgin of Guadelupe. En: Exploring New World Imagery, D. Pierce (ed.), Denver 2005, pp. 41–70.
  • Frankowska 1972 – M. Frankowska, Z problematyki synkretyzmu religijnego Indian Meksyku, “Etnografia polska”, t. XVI, vol. 2 (1972), pp. 11–29.
  • Frankowska 1978 – M. Frankowska, Z badań nad ludowym synkretyzmem religijnym w Meksyku – tradycyjne obchody zaduszkowe, “Etnografia Polska”, t. XXII, vol. 1 (1978), pp. 57–80.
  • Frankowska 1980 – M. Frankowska, Elementy synkretyzmu religijnego w rewoltach Majów, “Człowiek i światopogląd”, (10) 1980, pp. 74–93.
  • Frankowska 1985 – M. Frankowska, La cruz y su significación en el proceso de formación del sincretismo religioso de los Indios mexicanos, “Ethnologia Polona”, 1985, vol. 11 (1980), pp. 72–84.
  • Frankowska 1987 – M. Frankowska, Mitologia Azteków, Warszawa 1987.
  • González Martínez 2003 – J. L. González Martínez, “Sincretismo en la religión popular”, Promoción Cultural- ITESO, 2003, http://cultura.iteso.mx/dialogos/03b/dialogo5.html, [24 de julio 2013].
  • González Martínez 2006 – J. L. González Martínez, Sincretismo e identidades emergentes: El Manual de Jacinto de la Serna (1630), “Dimensión Antropológica”, vol. 38, septiembre (2006), pp. 87–113.
  • Jacórzyński, Wołowski 1995 – W.Jacórzynski, D.Wołowski, Porywacze dusz, Warszawa 1995.
  • Klimowicz 1970 – J. Klimowicz, Życie i śmierć w Ameryce Łacińskiej, Warszawa 1970.
  • Kubler 1982 – G. Kubler, Arquitectura mexicana del siglo XVI, México 1982.
  • La Constitución de México de 1917 – http://hc.rediris.es/05/constituciones/ html/constituciones-mexico1917.htm, [12 de septiembre 2013].
  • Lewis 2002 – B. R. Lewis, Aztekowie, trad. M. Raczkiewicz, Warszawa 2002.
  • Łepkowski 1986 – T. Łepkowski, Historia Meksyku, Wrocław–Warszawa–Kraków–Łódź 1986.
  • Łepkowski 1977 – T. Łepkowski, Wojny o niepodległość. En: Dzieje Ameryki Łacińskiej: od schyłku epoki kolonialnej do czasów współczesnych, T. Łepkowski (ed.), Warszawa 1977, pp. 145–278.
  • Meyer 1989 – J. Meyer, Historia de los cristianos en América Latina: siglos XIX y XX, México 1989.
  • Nowicka 1972 – E. Nowicka, Bunt i ucieczka. Zderzenie kultur iruchy społeczne, Warszawa 1972.
  • Osorio-Mrożek 1999 – S. Osorio-Mrożek, Meksyk od kuchni. Książka niekucharska, Kraków 1999.
  • Palma 1992 – N. Palma Reflexiones sobre la destrucción de las Indias: ensayo, Santafé de Bogotá 1992.
  • Paz 1993 – O. Paz, El laberinto de la soledad, México, 1993.
  • Pietrzak 2009 – A. Pietrzak, “Złoty wiek” chrześcijaństwa w Ameryce Łacińskiej. En: Dzieje kultury latynoamerykańskiej, M. F. Gawrycki (ed.), Warszawa 2009, pp. 223–233.
  • Pirttijärvi 1992 – J. Pirttijärvi, Uskonnollinen synkretismi atsteekkien ja mayojen pyhimyskultissa, Helsinki, Helsingin yliopiston iberoamerikkalainen keskus. “El sincretismo religioso en culto a los santos de los mayas y de los aztecas”; http://www.helsinki.fi/~jpirttij/gradu_resumen.html, [26 julio 2013].
  • Prada Alcoreza 2003 – R. Prada Alcoreza, Territorialidades secretas, “Gazeta de Antropología”, no. 19 (2003); http://www.ugr.es/~pwlac/ G19_11Raul_Prada_Alcoreza.html, [26 julio 2013].
  • Quesada 2001 – S. Quesada, Imágenes de América Latina [1], Madrid 2001.
  • Rivera Acosta 2012 – G. Rivera Acosta, Cosmovisión y religiosidad entre “los soldados de la Virgen”. La rebelión maya de 1712, “Estudios Mesoamericanos” (nueva época), UNAM México, 13 julio–diciembre (2012), pp. 59–65.
  • Rozpiątkowski 2003 – P. Rozpiątkowski, Zawsze będę przy was: objawienia Maryjne od Gwadelupy po Banneux, Częstochowa 2003.
  • Szemiński 1977 – J. Szemiński, Ameryka Łacińska w połowie XVIII w. En: Dzieje Ameryki Łacińskiej, vol. 1, 1750 – 1870/1880, T. Łepkowski (ed.), Warszawa 1977, pp. 9–35.
  • Ukleja 2007 – R. Ukleja, Sanktuaria i miejsca kultu Matki Bożej Pocieszenia, Warszawa 2007.
  • Urbański 1981 – E. S. Urbański, Hispanoameryka i jej cywilizacje: Hispanoamerykanie i Angloamerykanie, trad. B. Zieliński, Warszawa 1981.
  • Villa Rojas 1964 – A. Villa Rojas, Desarrollo cultural de los mayas, México 1964.
  • Walendziak 2009 – T. Walendziak, Synkretyzm religijny. En: Dzieje kultury latynoamerykańskiej, M. F. Gawrycki (ed.), Warszawa 2009, pp. 246–256.

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart