Art Déco en la arquitectura Colonia Hipódromo Condesa, Cd. de México–Ciudad de Puebla: estudio comparativo

  • Author: Maria Cristina Valerdi Nochebuena
  • Institution: Facultad de Arquitectura, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Author: Jorge Sosa Oliver
  • Institution: Facultad de Arquitectura, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Author: Julia Judith Mundo Hernández
  • Institution: Universidad de las Américas Puebla – UDLAP
  • Year of publication: 2012
  • Source: Show
  • Pages: 165-185
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/sal201208
  • PDF: sal/2/sal208.pdf

Art Déco in architecture of Colonia Hipódromo Condesa, Cd. de México–Ciudad de Puebla: the comparative study

Art Deco was the largest decorative style of the 1920’s and perfect expression of extravagant Paris during that decade. It emerged as a force opposing the historicist academic trend, both in architectural and industrial design that expanded globally and despite the opinions and being ignored by researchers and architecture historians. This paper aims to show through comparative photographic coincidences and discrepancies in two different geographic locations in Mexico, and the features demonstrated in Art Deco style in architecture as a response to meet the needs of architectural spaces, emphasizing housing (among others) for the middle class that developed in that historical moment, as a result of questioning about what strategy would meet its formal characteristics. Formally structured according to the following content: Introduction, background, Art Deco architecture in Mexico, in the Colonia Hipordromo-Condesa and in the city of Puebla concluding with the photographic comparison showing the similarities regarding this style.

Art Déco w architekturze Colonii Hipódromo Condesa; miasto Meksyk–Puebla – studium porównawcze

Art Déco był najważniejszym stylem dekoracyjnym lat 20. XX w. i doskonałym odzwierciedleniem ekstrawaganckiego wówczas Paryża. Nowy język formalny funkcjonował w opozycji wobec historyzmu akademickiego, a widoczny był zarówno w projektach architektonicznych, jak i formach przemysłowych. Styl rozprzestrzenił się na całym świecie pomimo początkowej „złej prasy” i ignorowania go przez krytyków sztuki oraz historyków architektury. Artykuł ma na celu porównanie i ukazanie podobieństw i rozbieżności, które można wskazać na podstawie fotografii zabytków w dwóch różnych regionach Meksyku. Omówione zostaną cechy uwidaczniające się w architekturze stylu Art Déco, będące odpowiedzią na potrzeby wypełnienia przestrzeni architektonicznej, ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa mieszkalnego dla rodzącej się w tamtym czasie klasy średniej. Praca podzielona jest na: wstęp, tło historyczne, omówienie architektury Art Déco w Meksyku i bardziej jednostkowo w Colonii Hipódromo Condesa i w centrum Puebli, całość zaś zamyka przegląd porównawczy fotografii wybranych zabytków.

BIBLIOGRAFIA:

  • Barney Cabrera 1970 – E. Barney Cabrera, Temas para la historia del arte en Colombia. Bogotá 1970.
  • Bayón 1970 – D. Bayón, Hacia un nuevo enfoque del arte colonial sudamericano, en: Anales del Institutode Arte Americano e Investigaciones Estéticas. Buenos Aires, Facultad de Arquitectura y Urbanismo – Universidad de Buenos Aires, núm. 23, 1970, pp. 13–27.
  • Gil Tovar 1968 – A. Camacho, C. y F. Gil Tovar, El arte colonial en Colombia, Bogotá 1968.
  • Gil Tovar 1986 – C. Gil Tovar, Historia del arte colombiano, vol. V, Bogotá 1986.
  • Giraldo Jaramillo [1948] 1980 – G. Giraldo Jaramillo, La miniatura, la pintura y el grabado en Colombia, Bogotá 1980.
  • Gisbert, Mesa, Sebastián 1985 – T. Gisbert, J. De Mesa, S. Sebastián, Arte iberoamericano desde la colonización a la independenci, “Summa Artis”, Historia general del arte, vol. XXVIII, Madrid 1985.
  • Marco Dorta 1957 – E. Marco Dorta, Arquitectura del Renacimiento en Tunja, “Hojas de Cultura Popular”, Bogotá, núm. 81, 1957.
  • Penhos 2005 – M. Penhos, De categorías y otras vías de explicación: una lectura historiográfica de los Anales de Buenos Aires (1948–1971), en: Actas del III Encuentro Internacional sobre Barroco. Manierismo y transición al Barroco, La Paz 2005.
  • Sebastián 1962 – S. Sebatián, El mudejarismo en Colombia. La torre mudéjar de Cali, “Revista Eco”, Bogotá, núm. 5, 1962.
  • Sebastián 1981 – S. Sebatián, Contrarreforma y barroco. Lecturas iconográficas e iconológicas, Madrid 1981.
  • Sebastián 2006 – S. Sebatián, Estiudos sobre el arte y la arquitectura coloniales en Colombia, Bogotá 2006.
  • Soria 1956 – M. Soria, La pintura del siglo XVI en Sudamérica Buenos Aires, Instituto de Arte Americano, 1956.
  • Taine [1865] 1965 – H. Taine, Filosofía del arte, [1865], Madrid 1965. Weisenbach [1920] 1942 – W. Weisenbach, El Barroco Arte de la Contrarreforma, Madrid [1920] 1942.
  • Wölfflin [1915] 1983 – H. Wölfflin, Conceptos fundamentales en la historia del arte, Madrid 1983.

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart