Remedios Varo

  • Author: Agnieszka Kuczyńska
  • Institution: Universidad de Maria Curie Skłodowska
  • Year of publication: 2016
  • Source: Show
  • Pages: 159-179
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/sal201605
  • PDF: sal/6/sal605.pdf

Remedios Varo

The article presents a Spanish artist, Remedios Varo. Although her artistic output usually remains on the margins of the analysis of surrealism, presence of this trend may be demonstrated not only in her paintings surrounded by the aura of uniqueness, but also in certain episodes from her life. Not only did the artist surround herself with surrealists, create paintings in which she contrasted people and objects in a surprising and impossible way, but she also took part in fantastic undertakings, such as a failed expedition made to find gold in the Orinoco waters. Also her fascination with the works of past masters (Bosch or El Greco) are understandable, as she was strongly rooted in the surrealist worldview and aesthetics. In her case, we may just say that being an artist-surrealist is not only a way of painting, but a way of living.

Remedios Varo

W artykule została zaprezentowana postać hiszpańskiej artystki Remedios Varo. Choć jej twórczość zwykle znajduje się na marginesie analiz dotyczących surrealizmu, można wykazać obecność tego nurtu nie tylko w jej obrazach osnutych aurą niezwykłości, ale również w pewnych epizodach z jej życia. Artystka nie tylko otaczała się surrealistami, tworzyła obrazy, w których zestawiała w sposób zaskakujący i niemożliwy różne osoby i przedmioty, ale również brała udział w fantastycznych przedsięwzięciach – takich jak zakończona niepowodzeniem wyprawa w calu odnalezienia złota w wodach Orinoko. Także jej fascynacje pracami dawnych mistrzów (Boschem czy El Grekiem) są zrozumiałe jako charakterystyczne dla artystki mocno wrośniętej w światopogląd i estetykę surrealizmu. W jej przypadku można śmiało powiedzieć, że bycie artystką surrealistką to nie tylko sposób malowania, ale także życia.

BIBLIOGRAFIA:

  • Rosa J.H. Barland, Remedios Varo: The Spanish Work. New Perspectives on the Spanish Avant-garde (1918–1936), Amsterdam, Rodopi 2015.
  • Tessel Bauduin, Surrealism and the Occult. Occultism and Esotericism in the Work and Movement of André Breton, Amsterdam-Chicago: Amsterdam University Press/Chicago University Press 2014.
  • Walter Benjamin, Dream Kitsch. Gloss on Surrealism, [en:] Michale W. Jennings, Brigid Doherty, Thomas Y. Levin, (eds.) The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility, and Other Writings on Media, trad. Howard Eiland, Harvard University Press, Cambridge Mass. and London 2008, pp. 236–
  • André Breton, [Sin título, texto publicado después de la muerte de Varo] “La Brèche”, Paris, 7.12.1964.
  • André Breton, Manifestes du surréalisme, 1924, Manifestes du surréalisme, Paris: Gallimard 1985.
  • André Breton, Second manifeste du surréalisme, 1929, Manifestes du surréalisme, Paris, Gallimard 1985.
  • Castells (ed.), Cartas, sueños y otros textos, México: Universidad Autónoma de Tlaxcala, 1997.
  • Whitney Chadwick, Women Artists and the Surrealist Movement, London: Thames and Hudson, 1985.
  • Ilene Susan Fort, Teresa Arcq, Dawn Ades, In Wonderland: The Surrealist Adventure of Women Artists in Mexico and the United States, Munich, London, New York: DelMonico Books, Prestel, 2012.
  • Valerie Fraser, Oriana Baddeley, Drawing the Line: Art and Cultural Identity in Latin America, London: Verso Press 1989.
  • Édouard Jaguer, Remedios Varo, trad. J. E. Pacheco, Mexico City: Ediciones Era; Paris, Publications Filipacchi, 1980.
  • Janet Kaplan, Unexpected Journeys: The Art and Life of Remedios Varo, New York, Abbeville Press 1988.
  • Janet Kaplan, Viajes inesperados. El arte y la vida de Remedios Varo, Mexico City, Ediciones Era 1998.
  • Alyce Mahon, Surrealism and the Politics of Eros, 1938–1968, London, Thames and Hudson, 2005.
  • Edith Mendoza Bolio, Los “bocetos” de Remedios Varo, “Lectura y Signo”, 4 (2009), pp. 141–
  • Edith Mendoza Bolio, Los escritos de Remedios Varo, Madrid, Fráncfort, México, 2010.
  • Ricardo Ovalle et al., Remedios Varo: Catálogo Razonado, Mexico City: Instituto Nacional de Bellas Artes, Ediciones Era 1994.
  • Gavin Parkinson, Surrealism and Everyday Magic in the 1950s: Between the Paranormal and “Fantastic Realism”, “Papers of Surrealism Issue”, 11, Spring 2015. http://www.surrealismcentre.ac.uk/papersofsurrealism/journal11/acrobat_files/articles/Parkinson_April_27.pdf [acceso 17.06.2015].
  • Octavio Paz, Sor Juana o las trampas de la fe, Fondo de Cultura Económica, México 1982.
  • Octavio Paz, Roger Caillois, Juliana González, Remedios Varo, Mexico City: Ediciones Era 1966.
  • Stefana Raay, Joanna Moorhead, Teresa Arcq, Surreal Friends: Leonora Carrington, Remedios Varo, and Kati Horna, Burlington, VT: Lund Humphries, 2010.
  • Hubert Riese, Magnifying Mirrors: Women, Surrealism, and Partnership, Lincoln: University of Nebraska Press, 1994.
  • Ida Rodriguez Prampolini, El Surrealismo y el Arte Fantástico de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas 1969.
  • Alberto Ruy Sánchez et all., Cinco Llaves del Mundo Secreto de Remedios Varo, Ciudad de México: Artes de Mexico , 2008.
  • Jan Somolinos Palencia, El Surrealismo en la Pintura Mexicana, México: Art Ediciones 1973.
  • Raquel Tibol, Artes Plásticas: Primera investigación de Remedios Varo, “Novedades”, July (28) 1957, “México en la Cultura,” 6.
  • Remedios Varo, Manuscrito en cuaderno de dibujo, Archivo de Walter Gruen, Ciudad de Mé
  • E. Warlick, Max Ernst and Alccemy. A Magician in Search of Myth, Austin: Iniversity of Tezas Press, 2001.
  • E. Warlick, Surrealism and Alechemy, [en:] Art and Alchemy. The Mystery of Transformation, Düsseldorf: Museum Kunstpalast, 2014, pp. 158–175.

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart