La barca en La huida a Egipto: segundo caso documentado en la pintura andina
- Institution: Buenos Aires, Argentina
- Institution: Buenos Aires, Argentina
- Year of publication: 2013
- Source: Show
- Pages: 107-121
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/sal201304
- PDF: sal/3/sal304.pdf
Representation of a boat in Flight to Egypt: the second documented example in Andean painting
By discovering in the storage of the Prelature of the Juli’s Matriz Church, a second case of the presence of the boat on the Flight into Egypt in the Andean painting, it has been made a tour though several paintings of this theme broadly – present in that church –. They were analyzed with the methodology of “correspondences” of engravings as graphic sources and have been linked with Latin inscriptions. These Juli’s paintings have served to outline timelines and issues of style about collavina school. Collao’s Painting and sculpture were relevant in colonial South American art (especially the Jesuit Juli’s artistic center), but were not methodically made visible as an autonomous whole. This work is part of a broader objective that is in process: to give solid basis to the problem of Collavino style from case studies, relying on the ‘correspondences’ methodology to achieve greater scientific rigor. The enumeration and systematization of the constituent elements of this school seeks, first, the precise determination of the influences of European schools that served as support for the creation and, secondly, to establish what was the real contribution of American natives to international art history.
Przedstawienie łodzi w Ucieczce do Egiptu: drugi udokumentowany przykład w malarstwie andyjskim
Po odkryciu w zbiorach głównego kościoła parafialnego w Juli drugiego znanego przedstawienia łodzi w scenie Ucieczki do Egiptu w malarstwie andyjskim dokonano analizy pozostałych obrazów o tej tematyce znajdujących się we wspomnianej świątyni. Zostały one porównane i powiązane z rycinami oraz ze znajdującymi się na nich inskrypcjami łacińskimi. Obrazy z Juli posłużyły do wytyczenia chronologii i głównych cech stylu szkoły z Collao. Malarstwo i rzeźba z miejscowości Juli miały istotne znaczenie dla sztuki kolonialnej Ameryki Południowej (zwłaszcza dla julijskiego kręgu sztuki jezuickiej), jednakże nie zostały metodycznie opracowane jako odrębna całość. Prezentowana praca stanowi część rozleglejszego, aktualnie realizowanego projektu. Jego celem jest stworzenie podstaw badań związanych ze stylem z Collao poprzez analizę poszczególnych zabytków i poszukiwanie analogii. Wyszczególnienie i systematyzacja głównych charakterystycznych elementów składających się na styl z Collao mają umożliwić z jednej strony precyzyjne określenie kierunków wpływów ze szkół europejskich, a z drugiej ustalenie prawdziwego wkładu rodowitych mieszkańców Ameryki w rozwój sztuki świata.
BIBLIOGRAFIA:
- ALVIN 1866 – L. Alvin, Catalogue raisonné de l’œuvre des trois frères Jean, Jérome & Antoine Wierix, Bruxelles 1866. BAC 1959 – Bac, Obras de San Agustín XVIII, Madrid 1959.
- BOGAERTS 1841 – F. Bogaerts, Esquisse d’une histoire des arts en Belgique, depuis 1640 jusqu’a 1840, Amberes, 1841.
- BRITISH MUSEUM: estampa Nº 1859,0709.3004 – British Museum, The Life of the Virgin (serie). Estampa Nº 1859,0709.3004. En línea [consulta: noviembre de 2012]:
- BROWNELL JAMESON 1867 – A. Brownell Jameson, Legends of the Madonna as Represented in the Fine Arts, Londres 1867.
- DE SANTOS OTERO 1999 – A. DE SANTOS OTERO, Los Evangelios Apócrifos, Madrid 1999.
- ISIDORO 2012 – M. A. Isidoro, Imaginario italo-flamenco de la pintura mural en el Sur Andino, en: Actas del XXXIV Congreso Internacional de Americanística, organizado por el Centro Studi Americanistici “Circolo Amerindiano” Onlus, Perugia (Italia), 3–10 de mayo de 2012, Perugia 2013, pp. 511–517.
- MÂLE 1932 – MÂLE, E. L’art religieux après le Concile de Trente, París 1932.
- PINILLA MARTÍN 2010 – M. J. Pinilla Martín, “El Crucificado en la obra de los Wierix: una aproximación”, en: F. J. Campos y Fernández de Sevilla, (coord.) Los crucificados, religiosidad, cofradías y arte: Actas del Simposium 3/6-IX-2010.
- PINTO 2009 – M. Pinto, (comp), Trincheras y fronteras del arte popular peruano. Ensayos de Pablo Macera Lima 2009.
- RÉAU 1996 – L. Réau, Iconografía del arte cristiano. Nuevo Testamento, Barcelona Serbal.
- SCHENONE 1992 – H. Schenone, Iconografía del arte colonial. Los Santos, vol. II, Buenos Aires 1992.
- SCHENONE 1998 – H. Schenone, Iconografía del arte colonial. Jesucristo, Buenos Aires 1998.
- TRENS 1946 – M. Trens, María. Iconografía de la virgen en el arte español, Madrid 1946.