Cross-cultural communication and the japanese language education
- Institution: National Taras Shevchenko University of Kyiv
- Year of publication: 2018
- Source: Show
- Pages: 169-179
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tpom2018112
- PDF: tpom/27/tpom2712.pdf
Komunikacja międzykulturowa a nauka języka japońskiego
Poznawcze podejście do badań w zakresie językoznawstwa staje się w dzisiejszych czasach bardzo popularne i perspektywiczne. Język ludzki wydaje się być znacznie głębszy i szerszy niż jego system ortofoniczny, leksykalno-semantyczny i składniowy.
Współcześnie uświadamiamy sobie, że wraz z komunikacyjną funkcją język pełni także funkcję poznawczą i otwiera nowe horyzonty dla naukowców w ich dążeniu do poznawania świata za pomocą różnych języków narodowych. Materiał w języku japońskim pod tym względem wydaje się bardzo cenny. W przeciwieństwie do wcześniejszych jednostek językowych, obiektem współczesnych badań lingwistycznych stają się jednostki mowy, co wyraźnie znajduje odzwierciedlenie w japońskich podręcznikach.
Elementy kulturowe powinny być uczone wraz z nabywaniem podstawowych umiejętności językowych, ponieważ od samego początku pomagają uczniom w przyzwyczajaniu się do sposobu myślenia odzwierciedlonego w badanym języku obcym.
BIBLIOGRAFIA:
- Festinger, Leon (1962) A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford: SUP
- http://naub.org.ua/?p=1106 (10.30.2013)
- http://w01.i-next.ne.jp/~g140179870/unagibun.html (10.29.2013)
- http://www.cognitivelinguistics.org/cl.shtml (10.29.2013)
- http://www.ewbs.com/descr.html (10.28.2013)
- http://www.hse.ru/data/2012/09/14/1242122659/Языковаякартинамиракакчастьконцептуальнойкартинымира.pdf (10.31.2013)
- http://www.shoin-u.ac.jp/univ/gakubu/commu_ibunka (10.27.2013)
- Алисова Т.Б. (2005) Ономасиологический подход при сопоставительном изучении лексико-семантических структур двух языков. ВМУ 3, серия «Филологическая»: 46-50
- スリーエーネットワーク編著(2002)『みんなの日本語 初級Ⅰ 本冊』スリーエーネ ットワーク
- スリーエーネットワーク編著(2004)『みんなの日本語 初級Ⅱ 本冊』スリーエーネ ットワーク
- 文化外国語専門学校編著(1994)『文化中級日本語Ⅰ』文化外国語専門学校
językoznawstwo kognitywne językowy obraz świata koncept dysonans poznawczy