The Situation of Gifted Students in the Polish Education System
- Institution: University of Silesia
- Year of publication: 2013
- Source: Show
- Pages: 198-207
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.13.34.4.16
- PDF: tner/201304/tner3416.pdf
The author presents results of triangulated qualitative and quantitative research concerning institutional and individual support for gifted students’ development in Polish schools. The research study was conducted in three stages: case studies of schools, a survey of teachers’ perceptions and educational biographies transcribed from interviews of gifted and talented students. Conclusions are presented in the form of a model of educational support of gifted students’ development and recommendations concerning the planning and implementation of this support are proposed.
REFERENCES:
- Dróżka, W. (2010) Triangulacja badań. Badania empiryczne ilościowo-jakościowe. In: Palka St. (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice. Pedagogik GWP, Gdańsk, s. 124-135
- Dyrda, B. (2012) Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa
- Flick, U. (2010) Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Flick, U. (2011) Jakość w badaniach jakościowych. Tłumaczenie P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Florida, R. (2010) Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenie w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Przełożył T. Krzyżanowski, M. Penkala. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa
- Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000) Analiza danych jakościowych. tł S. Zabielski, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok
triangulated research supporting gifted pupils’ development education of the gifted