System of Vocational Education in Poland – Ways of Evaluation

  • Author: Agata Pradela
  • Institution: Silesian University of Technology
  • Year of publication: 2013
  • Source: Show
  • Pages: 151-161
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.13.32.2.12
  • PDF: tner/201302/tner3212.pdf

The article presents results of research on the evaluation of important aspects of vocational education conducted among employers and students. The study was conducted to indicate the scope of cooperation between schools and entrepreneurs. It provided a new knowledge concerning the evaluation of vocational education. The first stage of the research was connected with employers’ requirements for graduates and opinions of their qualifications and skills. The second one dealt with the evaluation of vocational training in the opinions of employers and pupils. Finally, the research helped to indicate employers’ and students’ concepts of the development of the system of vocational education.

REFERENCES:

  • Augustyn, A., Gruszczyński, L., Muster, R. (2010). Diagnoza edukacji i rynku pracy w województwie śląskim. Raport z badań, Wyd. Kaga-Druk, Katowice-JastrzębieZdrój.
  • Baraniak, B. (2008). Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Gerlach, R. (ed.) (2003). Edukacja wobec rynku pracy: realia, możliwości, perspektywy. Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
  • Hoque, K.E., Alam, G.M., Ghani, M.F.A. (2011). Principals` Roles under School Based Management that Influence School Improvement, The New Educational Review, 23:19–30.
  • Kasperek, A., Zieliński, M (red.), (2009). Zabrzański rynek pracy w światle badań ankietowych. Centrum Kształcenia Praktycznego, Zabrze.
  • Kęsy, M. (2008). Kompetencje zawodowe młodych: możliwości szkolnictwa zawodowego a potrzeby pracodawców. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Kwiatkowski, S.M. (2006).Kształcenie zawodowe – wyzwania, priorytety, standard. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  • Kwiatkowski, S.M. (ed.) (2001). Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej.Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
  • Moos J. (red.), Przemiany w edukacji zawodowej. Wyd. i Pracownia Poligraficzna Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Lódź.
  • Pactwa, B. (2011). Plany życiowe oraz aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych na obszarze Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, Wyd. Wyższej Śląskiej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych, Tychy.
  • Pradela, A. (2012). Design regional strategies – participatory tools to reach consensus and reduce conflicts. A case study on educational strategies (ES) in Poland. In. M. Campagna, A. De Montis, F. Isola, S. Lai, C. Pira, C. Zoppi (ed.) Planning Support Tools: Policy Analysis, Implementation and Evaluation. Proceedings of the Seventh International Conference on Informatics and Urban and Regional Planning INPUT 2012.
  • Pradela, A., Wilińska, A., Kaźmierczak, J. (2012).Kierunki rozwoju lokalnego rynku pracy na terenie Gliwic. Analiza, Diagnoza, Rekomendacje. Raport z badań, GOM, Gliwice.
  • Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w 2013 roku (Procedures of organisation vocational examinations in Poland in 2013) cke.edu.pl.
  • Radisić, M., Nadeljkowić, A (2012). 5C – Business Case Study Solving Methodology”, The New Educational Review, 27, pp. 19–30.
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu, Art. 70 ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
  • Rozporządzenie RM z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania.

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart