Types of Consciousness of English Teachers in Lower Secondary Schools in the Light of Paulo Freire’s Theory
- Institution: Szczecińska Szkoła Wyższa, Collegium Balticum
- Year of publication: 2013
- Source: Show
- Pages: 116-127
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.13.31.1.10
- PDF: tner/201301/tner3110.pdf
The ever-growing need for learning, especially the English language becoming lingua franca, has created a huge challenge for teachers of English. There have been many conceptions of the teacher`s role and the work they perform, however, these notions do not constitute a perfect model of a teacher as an educator of many young generations living in the changing world. The teacher’s role is to have the ability to develop themselves, to be able to reflect on their actions, to be creative and to have a high level of critical consciousness. The article presents the results of the research into types of consciousness of English teachers in lower secondary schools according to the types distinguished by Paulo Freire.
REFERENCES:
- Christensen, C.R. (2008). Każdy student uczy i każdy wykładowca zdobywa wiedzę: wzajemne obdarowywanie się w uczeniu przez dyskusję. (In:) Stewart. J. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
- Dróżka, W. (1991). Nauczyciel w środowisku wiejskim. Działalność społeczna i samokształcenie. Kielce: WSP.
- Freire, P. (2008). Pedagogy of the Opressed. 30th Anniversary Edition. Introduction by Donaldo Macedo. Foreword by Richard Shaull. Translated by Myra Bergman Ramos. London–New York: Continuum.
- Giroux, H.A., Witkowski, L. (2010). Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Kwiatkowska, H. (2010). Pojęcia systemu teoretycznego pedagogiki Profesora Wincentego Okonia – czy wytrzymują próbę czasu? (In:) Forum Oświatowe 1(42), 2010. Warszawa–Wrocław: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne Dolnośląska Szkoła Wyższa.
- Plewka, Cz. (2009). Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Shor, I. (1992). Empowering education. Critical Teaching for Social Change. Chicago and London: The University of Chicago Press.
naive consciousness magical consciousness critical consciousness Paulo Freire