Multimedia and network as grounds for social communication

  • Author: Marek Furmanek
  • Institution: University of Zielona Góra
  • Year of publication: 2003
  • Source: Show
  • Pages: 179-188
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.03.1.1.13
  • PDF: tner/200301/tner113.pdf

The article presents the role a multimedia message plays in social, computer mediated communication. This kind of communication is a dominating one in information civilization, which creates societies of knowledge, information and communication. Information technologies and their product - multimedia (understood as programming tools and multimedia message) raised possibilities of building a new, multimedia form of information transfer which enables to pass on information in a way that is most friendly and useful for a recipient but at the same time it creates a danger of information distortions if the rules of its construction are unknown. Multimedia message is characterized by frequent exchange of a sender (a message creator) role with a recipient (a code reader) role. This is caused by changeability of context and possibility of changing information structure in the process of interaction. Due to this transformation, it is difficult to place a multimedia message within a classic model of information transfer. The study presents the place a multimedia message occupies in the process of social, computer mediated communication. It emphasizes the necessity for shaping new, communicative competences that would allow to communicate effectively both within the network and via it. These new, communicative competences are understanding sent messages and creating own ones in a way that enables their proper interpretation.

REFERENCES:

  • Bolter J.D., 1990: Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera. Warszawa: PIW.
  • Eco U., 1993: Zapiski na pudełku od zapałek. Poznań: Historia i Sztuka.
  • Fiske J., 1999: Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław: Astrum.
  • Furmanek M., 2002: "Społeczne aspekty oddziaływań technologii informacyjnych". In: Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym, ed. S. Juszczyk.Toruń: Wyd. Adam Marszałek,pp.46-54.
  • Goban-Klas T., Sienkiewicz P., 1999: Społeczeństwo informacyjne. Szansę, zagrożenia, wyzwania. Kraków.
  • Golka M., 2002: "Ekrany w dorzeczach komunikowania". In: Wiek ekranów, eds. A. Gwóźdź, P. Zawojski. Kraków: Rabid, pp. 29-44.
  • Kerckhove De D., 2001: Inteligencja otwarta. Warszawa: Mikom.
  • Levinson P., 1999: Miękkie ostrze. Warszawa: Muza S.A.
  • McLuhan M., 2001: Wybór tekstów, eds. E. McLuhan, F. Zigrone. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Melosik Z., 2002: "Mass media, edukacja i przemiany kultury współczesnej". In: Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce, eds. T. Lewowicki, B. Siemieniecki. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
  • Nęcki Z., 1996: Komunikacja międzyludzka. Kraków.
  • Osmańska-Furmanek W., 1995: "Cywilizacja informacyjna a koncepcje kształcenia". In: Orientacje młodzieży w warunkach gospodarki rynkowej. Zielona Góra: WSP.
  • Osmańska-Furmanek W., 1999: Nowe technologie informacyjne. Zielona Góra: LTN.
  • Postman N., 1996: Technopol. Tryumf techniki nad kulturą. Warszawa: PIW.
  • Wawrzak-Chodaczek M., 2002: "Kulturowe konsekwencje rozwoju mass mediów". In: Media i edukacja w dobie integracji. Poznań: eMPi .

multimedia message network communication information transfer network communities information technologies information society multimedia

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart