Improve communication of an autistic child - research into improvement ot therapy
- Institution: Nicolaus Copernicus University Toruń, Poland
- Year of publication: 2004
- Source: Show
- Pages: 17-28
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.04.2.1.02
- PDF: tner/200401/tner202.pdf
The author concentrates on the problem of autism defined by most diagnostic classifications as a disturbance in development - it embodies the domain of sodal and communieative activity. The best known classifications (L. Kanner, M. Rutter, E.R. Ritvo, Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders - IV) give some information about etiology and methodology in the research of autism. The author pays his attention to the methods of improving communication with autistic children.
REFERENCES:
- Backer B., Leary M., Repa S., Whissell P., 1992: Gettingin touch. A workbook on becoming a facilitator. Madison.
- Błeszyński J., 1994: "Mowa dziecka autystycznego': In: Autyzm. Kontrowersje i wyzwania, ed. W. Dykcik . Poznań.
- Błeszyński J., 1998: Mowa i język dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Słupsk.
- Błeszyński J., 2003: Znaczenie jakościowej diagnozy w autyzmie, w kontekście wsparcia środowiska rodzinnego (in press).
- Bonvillian J. D., 1988, 1995: "Próbka wniknięcia w milczący świat dziecka autystycznego': In: Psychologia i życie, eds. P.G. Zimbardo, F.L. Ruch . Warszawa.
- Bogdanowicz M., Budzińska A., 1996: "Autyzm w świetle DSM-IV." Biuletyn Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym, no. 1(23). Gdańsk.
- Bondy A. S., Frost L. A., 1995: "Educational Approaches in Pre-school, Behaviour Techniques in a Public School Setting': In: Learning and Cognition in Autism, eds. E. Schopler, G.B. Mesibov. New York.
- Carr J., 1993: "Język migowy': In: Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, eds. O.I. Lovaas. Warszawa.
- Diagnostic and Statistic Model of Mental Disorders, 1995, 4th edition. Washington.
- Gałkowski T., 1994: Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa.
- Grandin T., Scariano M.M., 1995: Byłam dzieckiem autystycznym. Warszawa.
- Haskiew P., Donneland A.M., 1993: Emotional maturity and wellbeing: psychological lessons of facilitated communication. Madison.
- Klasyfikacja dziecięcych i młodzieżowych chorób psychicznych według DSM-III-R, 1992. Warszawa.
- Kaufman B. N ., l 995: Uwierzyć w cud. Prawdziwa historia Robertita. Warszawa.
- Konstantareas M. M., Blaskstocks E. B., Webster C. D., 1992: Autyzm. Warszawa.
- Krakowiak K., Panasiuk M., 1992: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Lublin.
- Minczakiewicz E., 1994: "Z badań nad rozwojem mowy dzieci autystycznych': In: Autyzm. Kontrowersje i wyzwania, ed. W. Dykcik . Poznań.
- Parol U.Z., 1989: Dzieci z niedokształceniem mowy. Warszawa.
- Pisula E., Rola J., 1996: Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju dzieci. Warszawa.
- Rimland B., 1993: "Facilitated communication; a light at the end of the tunner: Autism Research Review International vol. 7, no. 3.
- Zimbardo P. G., Ruch F. 1., ed., 1988, 1995: Psychologia i życie. Warszawa.
- Rutter M., Holwin P., 1992: Treatment of autistic children. Chichester.