School as a place of optimising human opportunities - a sociopedagogical project

  • Author: Piotr Mosiek
  • Institution: Secondary School Sierakowo, Poland
  • Year of publication: 2004
  • Source: Show
  • Pages: 151-159
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.04.3.2.11
  • PDF: tner/200402/tner311.pdf

Polish contemporary school, being subject to reform, now faces a difficult task of preparing students for their functioning in a dynamically changing reality. Apart from the tasks in the field of education and care, it also seems crucial to perform a pro-employment function. The introduced article takes the sociopedagogical stand, in which strong emphasis is put on social support for students (pro-social activity of the institution) and treating altruism as a crucial pedagogical task.

REFERENCES:

  • Auleytner J., 1998:"Kwestia edukacyjna w polityce społecznej" [Educational Question in Social Policy]. In: Polityka Społeczna, no. 9, p. 13.
  • Drogosz-Zabłocka E., 1999: "Przejście między edukacja^ a rynkiem pracy" [Transition between Education and the Labour Market]. In: Edukacja zawodowa a rynek pracy, ed. S. Borkowska. Warszawa.
  • Frąckowiak T.,1991:"Idearownej szansy życiowej a pedagogika wyzwolenia" [The Idea of Equal Life Opportunity vs. Pedagogy of Emancipation]. In: Wychowanie wobec problemów współczesności, ed. J. Materne. Zielona Góra.
  • Frąckowiak T.,1998:Edukacja,demokracjaisumienie(studium pedagogiczne) [Education, Democracy and Conscience (Pedagogical Study)]. Poznań.
  • Frąckowiak T., 1998: Szanse pedagogiki na odrodzenie wartości społecznych. Miedzy nadzieją a pedagogicznym zwątpieniem [The Chances of Pedagogy for the Revival of Social Values. Between Hope and Pedagogical Despair]. Dydaktyka Literatury, Vol. XIII.
  • Kawula S., 1997: "Spirala życzliwości: od wsparcia do samodzielności" [The Spiral of Kindness: from Support to Self-reliance]. Auxilium Sociale - Wsparcie Spoleczne, no. 1.
  • Kawula S., 1997: "Dziecko w rodzinie ryzyka - zagrożenia socjalne" [Child within a Family prone to Risk - Social Threats]. In: Kawula S., Brajiel J., Janke A.: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń.
  • Kowalewski F., 1991:"Sytuacjeszkolneuczniow jako przedmiot pedagogiki opiekuńczej" [Students' School Situations as a Subject of Research of Tutelary Pedagogy]. In: Materiały na konferencje metodyczną. Zielona Góra.
  • Kowalski S., 1969: Szkoła w środowisku [School within its Environment]. Warszawa.
  • Łobocki M., 1998: Altruizm a wychowanie [Altruism vs. Upbringing]. Lublin.
  • Mosiek , 1998: "Społeczeństwo polskie okresu wczesnej demokracji" [Polish Society of Early Transformation]. Społeczeństwo Otwarte, no. 3.
  • Szczepański J., 1988: O indywidualności [About Individuality].Warszawa.
  • Szkotuła T.,eds., 1994:Aksjologicznedylematyepokiwspolczesnej. [Axiologic Dilemmas of the Contemporary Era]. Lublin.
  • Szkotuła T, eds., 1997: Antropologia filozoficzna i aksjologiczne problemy współczesne [Anthropology of Philosophy and Axiologic Problems of the Contemporary]. Lublin.
  • Wysocka E., 1995:"Opiekaipomocwteoriiipraktycepsychopedagogicznej" [Care and Support in Pedagogical Theory and Practice]. In: Problemy i tendencje rozwojowe we współczesnej pedagogice społecznej w Polsce, ed. A. Radziewicz-Winnicki. Katowice.
  • Zagorski Z., 1997: Społeczeństwo transformacyjne. Klasy i warstwy Polski postkomunistycznej [Society of Transformation. Classes and Layers of Post-communist Poland]. Wrocław.
  • Zandecki A., 1998: "Zagrożenia dla realizacji demokratycznych zasad edukacji w Polsce w okresie transformacji ustrojowej" [Threats for Realisation of Democratic Rules of Education in Poland of the System Transformation]. Studia Edukacyjne, no. 4

pro-employment activity of school educational systems altruism local society labour market social support

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart