Application of the Developmental Movement Method in the Therapy of a Child with Serious Developmental Deficiencies

  • Author: Jacek Błeszyński
  • Institution: Nicolaus Copernicus University Toruń,
  • Year of publication: 2004
  • Source: Show
  • Pages: 185-209
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.04.4.3.15
  • PDF: tner/200403/tner415.pdf

The author of the article presents the philosophical and methodological basis of the Veronica Sherbornes Developmental Movement Method applied to working with children displaying deep developmental deficiencies, including autism. In the empirical part, he presents the results of the research concerned with effectiveness of the method's application in the work with autistic children and ends with his conclusions.

REFERENCES:

  • Aleksiak, M., Całus, J., 1995: Metoda Dobrego Startu i Ruchu Rozwijającego w nauce czytania, Wychowanie w Przedszkolu, nr 6, pp. 343-345.
  • Baron-Cohen, S., 1997: Theory of mind in autism: It relationship to executive function and central coherence, in: D.J. Donald, ER. Volmar Handbook of autism and pervasive developmental disorders, John Willey & Sons inc, New York.
  • Błeszyński, J., 1997: Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, WN WSP, Słupsk.
  • Błeszyński, J., 2002: Skala Obserwacji Zachowań Autystycznych dla dzieci i młodzieży - wersja eksperymentalno-pilotażowa, Łódź - Toruń.
  • Błeszyński, J., Bobkiewicz, L, 1997: Echolalia jako jedna ze specyficznych cech mowy dziecka autystycznego, Psychologia Wychowawcza, nr 3, pp. 251-257.
  • Bogdanowicz, M., 1990: Metoda Weroniki Sherborne w terapii dzieci jąkających się, Logopedia nr 17, pp. 28-31.
  • Bogdanowicz, M., 1992: Metoda Weroniki Sherborne w Polsce, Scholasticus, nr 2, pp. 39-41.
  • Bogdanowicz, M., 1993: The First International Encounter - V. Sherborne Development Movement - Pierwsze Międzynarodowe Spotkanie „Szerbornowców", Belgia 24-28 sierpnia 1992, Scholasticus nr 1, pp. 31-35.
  • Bogdanowicz, M., 2000: Skale obserwacji zachowań (SOZ) dzieci i rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, W FOKUS, Gdańsk.
  • Bogdanowicz, M., Kisiel , B., Przasnyska, M., 1996: Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa.
  • Breda, E., 1998: Radość i poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wychowanie w Przedszkolu, nr 2, pp. 125-128.
  • Brzeziński, ]., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, WN Scholar, Warszawa.
  • Czarnecka, E., 1994: Metoda Weroniki Sherborne w pracy przedszkola, Wychowanie w Przedszkolu nr 9, pp. 553-556.
  • Derulska, I., Pielak, H., 1989: Metoda Weroniki Sherborne, in: M. Borkowskiej (ed.), ABC rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Pelikan, Warszawa ..
  • Gniewkowski, W, 1983: Przegląd współczesnych kierunków i tendencji wiązania ruchu z muzyką, Nowa Szkoła, nr 2, p. 76-81.
  • Gniewkowski, W., Wlaźniak, K., 1991: Program wychowania fizycznego dla klas początkowych, WSiP, Warszawa.
  • Gorzelińska, J., 2003: Tresowanie do życia, Przekrój, nr 30/3031 from 27 july 2003, p. 36-39.
  • Jaklewicz, H., 2002: Diagnostyka autyzmu dziecięcego. Badania longituidalne, Psychiatria Polska t. XXXVI, nr 1, p. 109-120.
  • Jatowczyc, A., 1998: Partnerstwo w „szkole dla rodziców", Wychowanie w Przedszkolu nr 5, p. 637.
  • Kaja, B., 1995: Zarys terapii dziecka, WSP, Bydgoszcz.
  • Krawiec, M., Chudoba, U., 1994: Z doświadczeń wspomagania terapii dzieci z wadą słuchu Weroniki Sherborne, Scholasticus nr 7- 8, p. 71-78.
  • Kroczak, J., 1989: Przytul mnie, baw i dotykaj, Wychowanie w Przedszkolu, nr 6, pp. 469-472.
  • Krupa, M., 1998 „Mamo, tato, na zabawę czas!", Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, p. 365-366.
  • Kuś, E., 1994: Metoda Weroniki Shelborne w pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym, Szkoła Specjalna, nr 4, pp. 225-228.
  • Lubianiec, E., 1992: Terapia ruchowa W. Sherborne w pracy domu małego dziecka, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 10, pp. 437-438. ,
  • Okoń, W, 1987: Zabawa a rzeczywistość, WSiP, Warszawa.
  • Orzechowska-Mikułska, G., 1998: „Zaraziłam się" Weroniką Sherborne, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, pp. 356-357.
  • Parzybok, M., 1992: Ruch rozwijający w pracy domu dziecka, Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, nr 10, pp. 434-437.
  • Pisula, E., 1994: Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci autystycznych, Nowiny Psychologiczne nr 3, p. 83-89.
  • Pisula, E., 2000: Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, PWN, Warszawa.
  • Przasnyska, M., 1989: Nauczanie kultury fizycznej w „szkole życia" według „Programu Ruchu" Weroniki Sherborne, Szkoła Specjalna, nr 2, p. 130-136.
  • Sekułowicz,M., 2002: Wypalanie zawodowe nauczycieli pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualna, UW, Wrocław.
  • Sękowska, Z., 1998:Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, WSPS, Warszawa.
  • Sherborne, W, 1993: Developmental Movement for Children. Mainstream special needs and preschool, The Press Sindicate of the University of Cambridge.
  • Sobolewska, B., 1994: Bawimy się razem z mamą i tatą, Wychowanie w Przedszkolu, nr 8, p. 496- 498.
  • Szot, Z., Błeszyński, J., 2002: Terapia ruchowa a rozwój osób autystycznych, Rocznik Naukowy Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu im. J. Śniadeckiego w Gdańsku, t. XIII, p. 5-18.
  • Śliż, M., 1994: „Sprawni inaczej" są wśród nas, otwórzmy przed nimi życie, Szkoła Specjalna nr 1, s. 45- 49.
  • The Dance Handbook. The Birth of Modern Dance, 1988, Longman, London.
  • The New Encyclopaedia Britanica, 1987, vol. 7, Chicago.
  • Zabłocki, J. Z., 1998: Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce, WA "Żak", Warszawa.
  • Zgondek, E., 1998: Jak powstał Ośrodek Twórczości Pedagogicznej, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, p. 351-354.

developmental movement autism

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart