Creative and Emotional Competence of Contemporary Teachers
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- Year of publication: 2005
- Source: Show
- Pages: 69-78
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.05.6.2.06
- PDF: tner/200502/tner606.pdf
In the article the authors present the theoretical and practical outline of creative and emotional competence as a main need of teachers. The theoretical part of the article considers the latest research into creativity and emotional intelligence. The authors pay special attention to the importance of these abilities in contemporary school. The diagnostic part concentrates on a results of the questionnaire study, led on the sample of 140 teachers of primary and secondary schools.
REFERENCES:
- Bieluga K., (2003): Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego. Kraków, Impuls.
- Constantine M., Gainor K (2001): Emotional intelligence and empathy. Professional School Counselling, December.
- Cropley A., (1994): More ways than one: Fostering creativity. Norwood, NJ: Ablex.
- Cooper R., Sawaf A., (2000): Inteligencja emocjonalna w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Studio Emka.
- Ekman P., Davidson R. J., (1999): Natura emocji. Gdańsk, GWP.
- Gardner H., (2002): Inteligencje wielorakie. Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.
- Goleman D. (1997): Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina, Poznań
- Isen A.M., Daubman K.A., Nowicki G.P., (1987): Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 52.
- Koć-Seniuch G., (2000): Od kwalifikacji do kompetencji nauczycielskich. [In:] Koć- -Seniuch G., Cichocki A.(ed.). Nauczyciel i uczniowie w dyskursie edukacyjnym. Red. Białystok.
- Koć-Seniuch, G., (2003): Profesjonalizacja w kształceniu nauczycieli. [In:] Ekiert- -Oldroyd, D., (ed.). Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria-praktyka-perspektywy. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Kowalczyk D., (2001): Kompetencje nauczyciela w reformowanej szkole. [In:] Przybysz P. (ed.). Edukacja wobec wyzwań różnorodności. Gdynia.
- Kwaśnica R., (1993): Pytanie o nauczyciela. Wrocław, Wyd. UW.
- Mayer J.D., Salovey P., (1999): Czym jest inteligencja emocjonalna? [In:] Salovey, P., Sluyter D.J., (ed.). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna: problemy edukacyjne. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.
- Nęcka E., (2001): Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
- Nęcka E., (2003): Inteligencja. Geneza- struktura- funkcje. Gdańsk: GWP.
- Obuchowski K., (2004): Kody umysłu i emocje. Łódź.
- Popek St., (2001): Człowiek jako jednostka twórcza. UMCS, Lublin.
- Rhodes M., (1987): An analysis of Creativity. [in:] Isaksen, S. G. (ed.). Frontiers of Creativity Research. Beyond the basics.
- Salovey P., Meyer J.M., (1990): Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9.
- Salovey P.; Sluyter D.J., (1999), (ed.): Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna: problemy edukacyjne. Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.
- Sternberg R.J., (1998): Human Abilities. Annual Review of Psychology.
- Sternberg, R.J., (1999): Handbook of creativity. Cambridge: Cambridge University Press.
open-minded teachers professional competence emotional intelligence creativity