Life Orientations of the Polish Rural Youth
- Institution: University of Szczecin
- Year of publication: 2005
- Source: Show
- Pages: 96-108
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.05.7.3.08
- PDF: tner/200503/tner708.pdf
The presented study aimed at diagnosing the current situation of rural youth life orientations. The theoretical perspective, which I adopted for interpretation of the examined phenomena, is an emancipative education theory. The picture of life orientations presented by rural youth is not satisfactory. The prevailing form of preservative orientations (in particular a conformable orientation) among substantial group of the examined middle school students entitles us to state that there are many mechanisms and factors which are of importance for the quality of distinguished life orientations. This is a fact that brings worry from the point of view of the present situation, in which the prevailing part of rural inhabitants is. Inability to achieve emancipation by a decidedly larger part of rural youth generates a risk of expanding marginalization of that social group. This youth do not have a chance for changing their difficult situation just at the starting point into adult life, mostly due to the preservative orientation they represent.
REFERENCES:
- Czerepaniak-Walczak M., (1995): Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Szczecin.
- Hejnicka-Bezwińska T., (1997): Orientacje życiowe młodzieży, Bydgoszcz.
- Karpacki A., (2002): “Kultura biedy w byłych PGR-ach”, Kultura i Edukacja, nr 3–4.
- Konarzewski K., (1995): Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka, Warszawa.
- Mandal E., (2000): Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice.
- Marszał-Wiśniewska M., (2001): “Wychowawcze uwarunkowania orientacji na stan: jak można nie wykształcić silnej woli?” (Educational antecedents of state orientation: How is it possible not to develop strong will?) (Abstr.), Przegląd Psychologiczny, tom 44 nr 4, s. 479–494;
- Niedzielski E., (2001): Marginalizacja środowisk popeegerowskich – przejściowe zjawisko czy trwały proces? In: Środowisko popeegerowskie i diagnoza stanu, pod red. E. Niedzielskiego, R. Kisiela, Olsztyn.
- Nurmi J. E., (1994): The development of future orientation in life-span context. In: Psychology of orientation, pod red. Z. Zalewski, Lublin.
- Pielkowa A. J., (1997): Typowe środowiska wychowawcze. In: Środowisko wychowawcze jako przedmiot badań pedagogicznych. Studia z pedagogiki społecznej, pod red. J. A. Pielkowej, Słupsk.
- Pilch T., (2001): “Pedagogika społeczna wobec procesów marginalizacji”, Pedagogika Społeczna nr 1.
- Siellawa-Kolbowska K. E., (1999): W rodzinie. In: Młodzież szkolna o rynku i demokracji, pod red. K. Koseły, Warszawa.
- Sobol M., Oleś P., 2002, “Orientacja temporalna carpe diem a poczucie satysfakcji z życia” (Temporal orientation carpe diem and life satisfaction) (Abstr.), Przegląd Psychologiczny, tom 45 nr 3, p. 331–346;
- Zalewski Z. (ed.) 1994, Psychology of future orientation, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.