A Few Remarks on Children’s Spontaneous Speech in Class

  • Author: Beata Oelszlaeger
  • Institution: Institute of Science on Education, Cieszyn, Poland
  • Year of publication: 2006
  • Source: Show
  • Pages: 141-148
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.06.8.1.07
  • PDF: tner/200601/tner807.pdf

Pupils’ spontaneous questions and statements represent interesting research material from the point of view of the effects they have on the actions taken by the teacher (explanations, assessment, control, etc.) as well as on the kind of knowledge pupils acquire (about the world and about themselves) as a consequence of the teacher’s actions. The research into the functioning of children in the course of educational activities described in this article is merely an example of possible attacks on the problems of subjectivity. The research results enrich the present knowledge of the teacher’s actions (taken in connection with students’ knowledge or lack of it). They also point to the possibility of further research into students’ spontaneous speech at various levels of education.

REFERENCES:

  • de Beauchèsne, X., (1998): Apprendre à apprendre…, “L’école et la famille” no 7
  • Biriukow, B.W., Geller, J.S., (1983): Cybernetyka w naukach humanistycznych, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
  • Cackowski, Z., (1989): Zasadnicze zagadnienia filozofii. Warszawa.
  • Denek, K., (1998): O nowy kształt edukacji. Toruń.
  • Denek K., (2005): Ku dobrej edukacji, Toruń-Leszno.
  • Filipiak, E., Smolińska-Rębas, H., (2000): Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej. W poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka. Bydgoszcz.
  • Gliszczyńska, X., (1983): Wstęp and Poczucie sprawstwa. In: Gliszczyńska, X., (ed.) Człowiek jako podmiot życia społecznego. Wrocław.
  • Kofta, M., (1979): Samokontrola a emocje, Warszawa.
  • Kojs, W., (1994): Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice.
  • Kojs, W., Dawid, Ł. (ed.), (2001): Procesy komunikacyjne w szkole. Katowice.
  • Korzeniowski, K., (1983): Podmiotowość człowieka. Metateoretyczne ramy teorii. In: Korzeniowski, K., Zieliński, R., Daniecki, R., (eds.), Podmiotowość jednostki w koncepcjach psychologicznych i organizacyjnych. Wrocław–Warszawa-Kraków–Gdańsk–Łódź,.
  • Kozielecki, J., (1988): Krytyka współczesnej szkoły. In: O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne. Warszawa.
  • Kozielecki, J., (1981): Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa.
  • Krzyżewski, K., (1995): Specyfika filozoficznego i psychologicznego ujęcia podmiotowości. In: Mrózek, R., (ed.) Kultura–Język–Edukacja. Vol. 1. Katowice.
  • Lewowicki, T., (1993) in: Pomykało, W., (ed.) Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa.
  • Lewowicki, T., (1994): Przemiany oświaty. Warszawa.
  • Mieszalski, S., (1994): Podmiotowość ucznia jako wartość i jako warunek uczenia się. In: Lewowicki,T., (ed.) W kręgu teorii i praktyki kształcenia wielostronnego.

active learning student’s subjective actions individual and group work children’s spontaneous speech

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart