Tolerance as Value in Search for Axiological Perspective in Education

  • Author: Iwona Wagner
  • Institution: The Jan Długosz Academy in Częstochowa, Poland
  • Year of publication: 2007
  • Source: Show
  • Pages: 13-20
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.07.11.1.01
  • PDF: tner/200701/tner1101.pdf

The most important aspects of social transformation in Poland, which result in, among other things, the necessity to develop an axiological perspective, also in the sphere of education, are discussed in the paper. Results of absence of values in social life and reasons for their absence are named. Special attention is paid to the problem of tolerance and passing moral values in education in order to avoid the “us” and “them” formula in perceiving the multicultural world.

REFERENCES:

  • Cybulska, M. (1995): O niektórych sposobach dewaluacji wartości w systemie totalitarnym. In: Adamski, F. (ed.): Wartości – społeczeństwo – wychowanie. Studia z pedagogiki społecznej. Kraków.
  • Denek, H. (1994): Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń.
  • Hirszowicz, M., Neyman, E. (1998): Państwo opatrznościowe i jego ofiary. Kultura i Społeczeństwo. 1.
  • Janowski, A. (1998): Reforma a model nauczyciela. Nowe w Szkole. 4/14.
  • Jednolity tekst ustawy o systemie oświaty. 1997.
  • Kopeczek, J. (2000): Wychowanie w szkole. Wychowawca. 4.
  • Pamuła, St. (1994): Wartości podstawowe w wychowaniu. Problemy OpiekuńczoWychowawcze. 3.
  • Pilch, T. (1999): Spory o szkołę. Warszawa.
  • Radziewicz-Winnicki, A. (2001): Oblicza zmieniającej się współczesności. Kraków.
  • Szempruch, J. (2000): Pedagogiczne kształcenie wobec reformy edukacji w Polsce. Rzeszów.
  • Świda-Ziemba, H. (2000): Obraz świata i bycia w świecie (z badań młodzieży licealnej). Warszawa.
  • Wagner, I. (1995): Wychowanie kreatywne w aspekcie spuścizny pedagogiki społecznej i badań ankietowych. In: Rosół, A., Szczepański, M.S. (ed) Nowoczesna szkoła. Nowoczesność w szkole. Szkice i studia. Częstochowa.
  • Wlazło, S. (1999): Kompetencje nauczyciela. Dyrektor Szkoły. 4.

pragmatic competence image of a teacher occupational competence pluralism of values moral education

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart