The Choice of Pedagogical and Psychological Study as a Result of the Negative Experiences in the Family
- Institution: Wrocław University, Poland
- Year of publication: 2007
- Source: Show
- Pages: 91-105
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.07.11.1.08
- PDF: tner/200701/tner1108.pdf
Even though discovering true motives for studying at University/college is a difficult task, still it is indispensable. Identification of real motives may help to improve didactic and educational methods at Universities. Furthermore, the teaching process decides about the quality of education as well as the quality of the future graduates’ work. The article provides an analysis of choice for studying psychology and pedagogy as a result of negative experience in the student’s family.
REFERENCES:
- Depta, H. & Półturzycki, J. (ed.), (1995): Studenci a uniwersytet. Badania nad wyborem studiów i funkcjami uczelni. [Students and University. Choice of faculty and function of a University]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 57–81.
- Duraj-Nowakowa, K. (1984): Motywy wyboru studiów nauczycielskich i zawodu nauczyciela. [Motives of the decision to become a teacher]. Ruch Pedagogiczny, 2. 49–56.
- Góralska R. (1999). Struktura i zróżnicowanie motywów podejmowania studiów wyższych w okresie przemian społecznych. [Structure and variety of reasons for studying at University with regard to social changes]. Kultura i Edukacja, 1. 28–46.
- Janowski, W. (1977): Aspiracje młodzieży szkół średnich. (Aspirations of high school students). Warszawa: PWN. 32–33.
- Kacprzak, U. (1991): Motywy podejmowania studiów a typ ukończonej szkoły średniej. Życie Szkoły Wyższej, 3. 106.
- Kanonowicz, M. (2002): Motywy podejmowania studiów wyższych na kierunku pedagogicznym i psychologicznym ze szczególnym uwzględnieniem negatywnych doświadczeń występujących w rodzinie. (not published). 85–96.
- Kleinginna, P.R. & Kleinginna, A.M. (1981): A categorized list of motivation definitions, with a suggestion for a consensual definition. Motivation and Emotion, 5. 263–291.
- Maslow, A.H. (1990): Motywacja i osobowość. (Motivation and personality). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. 55–71.
- Mietzel, G. (1999): Wprowadzenie do psychologii. (Introduction to Psychology). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 259
- Obuchowski K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. (Psychology of human desires). Warszawa: PWN. 33.
- Przetacznik-Gierowska, M. & Włodarski, Z. (1994): Psychologia wychowawcza. Vol. II: Didactic psychology. Warszawa: PWN. 75.
- Reykowski, J. (1992): Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość (Emotional process. Motivation. Personality). In: Tomaszewski, T. (ed.), Psychologia ogólna. Warszawa: PWN.
- Robinson, B. E. (1998): Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików. (Psychological help for alcoholics’ children). Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 163–166.
- Skarżyńska, K. & Gasparski, P. (2001): Motywy wyboru studiów psychologicznych: orientacje wobec studiów i zawodu. [Motives for choosing psychological studies – attitudes towards studying and work. Psychological rewiev]. Przegląd Psychologiczny, 4. 445–461.
- Sowa, K.Z. (1970): Droga studenta na wyższą uczelnię. Mikrośrodowiskowe uwarunkowania podejmowania decyzji o kształceniu się w szkole wyższej. [Route to higher education. Environmental factors in deciding to study in College]. Kwartalnik Pedagogiczny, 1. 153–170.
- Susułowska, M. & Nęcki, Z. (1977): Psychologiczna analiza przebiegu studiów wyższych. [Psychological analysis of studying in college]. Warszawa: PWN. 142–153.
- Tomaszewski, T. (1977): Psychologia. (Psychology). Warszawa: PWN. 788–789
- Tomaszewski, T. (1971): Wstęp do psychologii. (Preface to psychology). Warszawa: PWN. 187.
- Trawińska, M. (1965): Motywacje decyzji studiowania i wyboru zawodu w okresie przejścia ze szkoły średniej do wyższej. (Motivations for decision to study and choice of job in the interval between high school to college). In: Sarapata, A. (ed.), Socjologia zawodów. Warszawa: Książka i Wiedza. 286–299.
- Zimbardo, Ph.G. & Ruch, F.L. (1988): Psychologia i życie. (Psychology and life). Warszawa: PWN. 671.
alcoholics negative experiences in family pedagogical and psychological study motives of study choice high education violence