Experiencing Life and Problem-Solving Strategies from the Perspective of Disabled Youth vs Disabled Adults

  • Author: Ewa Wysocka
  • Institution: University of Silesia
  • Year of publication: 2008
  • Source: Show
  • Pages: 29-43
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.08.14.1.02
  • PDF: tner/200801/tner1402.pdf

The article is a short report compiled on the basis of the survey research focusing on disabled people’s conceptions of their own everyday life and of social attitudes towards impairment. The survey examined the ways of experiencing life, with regard to the following categories: self-perception; perceiving environmental attitudes towards visible disability; emotional and behavioural reactions to the patterns of behaviour displayed by the environment; assessing one’s own relations with other people; making an overall evaluation of the society’s approach to disability. The author also presents three main theoretical theses regarding shaping social attitudes towards the disabled, as well as outlines the leading strategies which people with disabilities employ in order to cope with critical situations. These are constructive and destructive strategies, related to young people’s approach to life – a positive attitude (encouraging development) and a negative one (hindering development).

REFERENCES:

  • Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Hulek, A. (Ed.). (1988). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Obuchowska, I. (1996). O autonomii w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i młodzieży. In W. Dykcik (Ed.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań.. Poznań: Eruditus.
  • Ostrowska, K. (1998). Wokół rozwoju osobowości i systemu wartości. Warszawa: Wyd. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
  • Sieradzki, M. (1996). Niepełnosprawni w społeczeństwie i kulturze. Wybrane zagadnienia z socjologii niepełnosprawności i rehabilitacji. In W. Dykcik (Ed.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od diagnoz do prognoz i do działań. Poznań: Eruditus
  • Szczepański, J. (1992). Problemy ludzkiej sprawności. In Świat ludziom niepełnosprawnym. (zbiór dokumentów i oświadczeń). A. Hulek (Ed.).Warszawa: Wyd. PTWzK.
  • Steller, Ż. (2006), Trudności wynikające z utraty sprawności w percepcji osób niepełnosprawnych, Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny, 1­–2(21–22), 51–63.
  • Wysocka, E. (2006). Młodzieńczy kryzys tożsamościowy – wymiary, strategie pokonywania i jego skutki – w percepcji i doświadczeniach uczniów szkół średnich, Paedagogia Christiana, 2, 75–92.
  • Wysocka, E. (2007). Sposób doświadczania młodzieńczego kryzysu rozwojowego – problemy, sposoby radzenia sobie i konsekwencje w percepcji młodzieży szkół średnich. In M. Libiszowska-Żółtkowska (Ed.), Czego obawiają się ludzie? Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.

generalized convictions problem-solving strategies experiencing life social attitudes Emotional Reactions self-identification disability

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart